18 desember 2021

Dag 18 – Better Watch Out


Dagens film er den australsk-amerikanske filmen «You Better Watch Out» fra 2016. Filmen er regissert av Chris Peckover og har Aleks Mikic, Ed Oxenboule, Lvei Miller og Olivia DeJonge i hovedrollene. 

 

Synopsis: Førjulsidyllen slår sprekker når et klassisk amerikansk forstadshus blir invadert rundt juletider. Ashley skal sitte barnevakt for 12 år gamle Luke, men i løpet av kvelden tar alt en brå vending når noen bryter seg inn i huset.

Trailer:


Denne filmen må ikke forveksles med «You Better Watch Out» fra 1980. En film jeg anmeldte her på bloggen 20. Desember 2015. 

 

Dette er den andre filmen regissør Chris Peckover har regissert etter debuten med «Undocumented» fra 2010. Så med andre ord gikk det seks år mellom den første og andre filmen han laget, så å det blir spennene å se hvilke prosjekter han jobber med videre. Selv om det for øyeblikket ikke ser ut som han har noe planlagt.


Av en eller annen grunn har jeg litt sansen for såkalte «Home Invasion» skrekkfilmer, uten at jeg helt vet hvorfor, for dette er jo en situasjon jeg virkelig ikke vil havne i selv. Men av en eller annen grunn syntes jeg filmer som «Halloween», «The Strangers», «When A Stranger Calls», «Straw Dogs», «Wait Until Dark» og «Black Christmas» er veldig underholdende. 

 

Så dermed var scenen satt for denne filmen og jeg hadde faktisk ganske store forhåpninger til at dette skulle bli en underholdende jule-skrekkfilm.


Historien her (uten å røpe for mye) starter ganske tradisjonelt, men i løpet av spilletiden kom det faktisk en tviste som jeg ikke forutså, så kredit for å lage noe litt annerledes enn alt det som har blitt laget før innenfor denne sjangeren. Men de som forventer en skikkelig skrekkfilm, blir nok litt skuffet da dette nok er mer en blanding av skrekk og litt komedie. 


Hovedrolleinnehaver Olivia DeJonge var et nytt bekjentskap for meg. Hun har fra før spilt i et par filmer og en TV-serie som var kjent for meg. Etter denne filmen virker det som om karrieren har tatt av litt og hun har spilt i 3 nye filmer og 2 TV-serier, der i blant den godt motatte Netflix serien «The Society». 

 

Hun gjør en god rolle her i filmen sammen med Levi Miller som også spiller meget godt i rollen som Luke. Artig er det også å se Virginia Madsen i en liten rolle her i filmen.

 

Jeg likte det faktum at 95% av filmene foregår inne i huset til Lerner familien, noe som man ikke så veldig ofte ser. Dette gir filmen en ekstra klaustrofobisk følelse og man føler på en måte at man selv er involvert. 

 

Om man skal kritisere noe her så er det vel det faktum at selve «julen» bare er en liten bieffekt i bakgrunnen. Det er ingen grunn til at filmen skal legges til julen (bortsett fra å få foreldrene ut av huset) og handlingen kunne like godt vært lagt midt på sommeren. Men på den annen side legger man skrekkfilmen til en jule-setting så skiller den jo seg ut fra mengden også. Så både plusser og minuser med akkurat det. 

 

Vi har litt snø, julepynt, julemusikk, julegensere, julelys og julegaver med i bakgrunnen her og der og det er jo akkruat nok til at filmen kan kalles for en slags julefilm i mine øyne. 

 

Det ble forøvrig laget en bakomfilm-dokumentar om denne filmen med navnet «Red Christmas: Making Better Watch Out», men denne fikk jeg dessverre ikke tak i, slik at jeg kunne ha en double feature også i dag.


Filmen skulle egentlig bli spilt inn i South Carolina i USA med et budsjett på en halv million dollar da den australske produsenten Brett Thornquest tilbød regissør Chris Peckover tre millioner for å spille inn filmen i Sydney, Australia istedet. Noe Peckover (med en australsk mor) så klart takket ja til. 

 

Filmen ble utgitt på både DVD og Blu-ray i 2017 og er tilgjengelig for leie på streaming-tjenesten Amazon Prime og iTunes. 

 

En film anbefalt for de som ønsker noe litt annerledes på julefilm menyen i år, selv om filmen ikke ble helt det jeg hadde håpet på. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar