06 desember 2020

Dag 06 - Vánocní Sen

 

Dagens film er den Tsjekkoslovakiske filmen Vánocní Sen fra 1946. Filmen er skrevet og regissert av Karel Zeman og har ingen skuespiller med. 

 

Synopsis: Julen er endelig her og en liten jente finner en haug med julegaver under juletreet. Hun kaster umiddelbart unna sine gamle leker og bedgynner å leke med sinde nye. Men denne natten har hun en drøm, eller er det virkelig en drøm?

Hele Filmen:



Vánocní Sen er bedre kjent internationalt som «A Christmas Dream». Jeg tenkte jeg nå skulle nevne at dette er den første Tsjekkoslovakiske julefilmern jeg har sett, men etter noen minutter med tenking kom jeg jo på at en av mine julefilm favoritter som blir sett årlig, nemlig «Tre Nøtter Til Askepott» (eller
Tři oříšky pro Popelku) jo faktisk også er derfra. 

 

Dette var Karel Zeman sin første film hvor han brukte Stop-Motion sammen med virkelige opptak. Dette var noe han fortsatte å jobbe med og bruke i filmer som «Journey to the Beginning of Time (1955)» og «The Fabulous World of Jules Verne (1958)» ca ti år senere. år senere. 

 

Filmen ble forøvrig også gitt ut i USA i 1948. Da med nytt lydspor med en stemmegiving til dukken i filmen og en ekstra sekvens hvor julenissen dukker opp. Men utgaven jeg har sett er den opprinnelige Tsjekkoslovakiske. 

 

Filmen ble godt mottatt både i hjemlandet og internasjonalt da den ble gitt ut og fikk mye gode omtaler verden rundt. Den ble også vist på tidenes første Cannes filmfestival i 1946 og vant Grand Prix International prisen for beste kortfilm det året. 

 

Jeg liker godt musikken i filmen, selv om jeg ikke har klart å finne ut hvem som sto bak denne. Den passer godt til handlingen i filmen og gir en ekstra dimensjon. 

 

For meg som har vokst opp litt senere og i en annen del av verden så er det koselig å se hvordan hjemmene ble pyntet til jul i denne filmen. Noe jeg vet ble gjort også her hjemme var det å ha levende lys på juletreet, noe som ser veldig koselig ut. Selv om det så klart medfører at man må ha litt mer fokus på juletreet til enhver tid. 

 

Stop-Motion effektene i filmen er godt gjort og overlapper godt med det som skjer i resten av filmen. Jeg er spesielt imponert over skyggearbeidet i filmen som passer imponerende godt overens med stop-motion bevegelsene. Det faktum at filmen ikke har noe tale gjorde det sikkert også lettere å få markedsført filmen ut i resten av verden, da dette er en historie som mange kan relatere seg til. 

 

Filmen er gitt ut på blu-ray og DVD fra Criterion i deres «Three Fantastic Journeys by Karel Zeman» boxset, men den ligger jo også ute på Youtube (uten at jeg er helt sikker på at dette er en lovlig utlagt kopi). 

 

Dette er en koselig liten kortfilm som er imponerende laget med tanke på at den er fra 1946, og med sin spilletid på under 11 minutter er det en kort affære å se igjennom filmen. En film som på tross av sin alder og det faktum at den er i sort hvit nok kan underholde både store og små også den dag i dag. 

 

Terningkast:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar