24 desember 2020

Dag 24 – Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn


Dagens film er den norske filmen Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn fra 2011. Filmen er regissert av Arne Lindtner Næss og har Ane Viola Semb, Elsa Lystad, Per Christian Ellefsen og Toralv Maurstad i hovedrollene. 

 

Synopsis: Blånissene har forsovet seg etter den lange høstsøvnen og våkner til den kaldeste vinteren de noensinne har opplevd. Nede i dalen hos rødnissene er det krise. En stor isbre truer med å knuse gården de bor på. Bonden har alt forlatt gården, og rødnissene blir snart tvunget til å gjøre det samme. Kan Dronning Fjellrose hjelpe rødnissekongen Dreng?

Trailer:

Blåfjell 2 – Jakten På Det Magiske Horn er da som navnet tilsier oppfølgeren til Julenatt i Blåfjell fra 2009 og julekalenderen Jul i Blåfjell fra 1999. Denne så jeg 6. Desember 2017, så jeg tenkte det var greit å se hvor historien fortsatte. 

 

Ane Viola Semb og Johan Tinus Lindgren spiller hovedrollene som Fjellrose og Dreng også i oppfølgerne og gjør en helt ok jobb i også i denne filmen. Det eneste de kanskje kan tas på er at de til tider snakker litt i overkant fort og noe av dialogen av den grunn blir litt utydelig. 

 

Her finner vi også karakterer spilt av mange gode og kjente skuespillernavn som Toralv Maurstad, Per Christian Ellefsen, Elsa Lystad, Hilde Lyrån og Simon Andersen. Dette er forøvrig den siste filmen Toralv Maurstad har spilt i, sett bort fra fortellerstemmen hans i Jul I Flåklypa. 

 

Mens den første filmen var regisert av nå ganske verdensvante Roar Uthaug er oppfølgeren laget av Arne Lindtner Næss. Næss, som jeg kjenner best fra hans skuespillerdager i Familiesagaen De syv søstre (som sier litt om hvor gammel jeg har blitt) har regissert mange norske filmer de siste årene og Olsenbanden Junior og Karsten og Petra filmene som de best kjente. Men det kan jo nevnes at han også var regissør for Vazelina Hjulkalender som jeg så 1. Desember i fjor. 

 

Historien i den første filmen var vel kanskje ikke den mest originale eller beste, men den er vesentlig bedre enn det de har fått til i oppfølgeren her. Tidsvis blir ting også kanskje litt vel belærende og overtydelig forklart og selv om jeg forstår at det er mindre barn som er hovedpublikum her, så fortår de ofte ting uten å måte få det helt inn med teskje de også. 

 

Hovedmoroa i filmen er en gruve-tur mot slutten av filmen i et lite tog, som faktisk var litt overraskede og som gjorde at det ble litt mer action i en mye dialogpreget film. 

 

Filmen var den åttende mest sette kinofilmen i 2011 med rundt 250 000 besøkende men faktisk den tredje best sette norske filmen dette året. Da bak filmene Hodejegerne og Knerten i Knipe.


Dette er forøvrig i følge Blu-ray coveret den første Norske 3D-filmen. Nå har ikke jeg utstyr til å få sett 3D utgaven, men den følger da i det minste med på Blu-rayen. 

 

En helt ok film for de minste dette her, men jeg for min del syntes dette ble litt i tynneste lage.t Men igjen, jeg er helt klart ikke målgruppen her så små og mellomstore barn vil nok like dette her vesentlig bedre.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar