08 desember 2022

Dag 08 – The Big Bang Theory - The Bath Item Gift Hypothesis

 


 

 

 

 

 

 

 



Dagens episode er den amerikanske «The Big Bang Theory - The Bath Item Gift Hypothesis» fra 2008. Episoden er regissert av Mark Cendrowski og har Simon Helberg, Johnny Galecki, Kaley Cuoco og Jim Parsons i hovedrollene. 

 

Synopsis: Sheldon har problemer med å finne den perfekte julegaven til Penny.

Klipp:

The Big Bang Theory er en TV-serie som gikk varte over 12 sesonger fra 2007 til og med 2019. Serien ble vist på NBC i USA, mens den gikk på TVNorge her hjemme. Denne episoden var en av de mest populære når den ble vist og ble sett av hele 11,5 millioner amerikanere på TV når den ble vist 15 desember 2008. 

 

Jeg har ofte hørt at serien er en av disse som går inn under «enten så elsker man den eller så hater man den» kategorien. Personlig så syntes jeg serien var meget god og underholdende når den startet opp i 2007. 

 

Jeg likte at man hadde laget en tv-serie basert på litt «nerdekultur» men mange referanser til både TV, film og tegneserier og hvor man hadde karakterer som iallefall jeg kunne kjenne meg igjen i. Etterhvert følte jeg serien gikk mer over fra å være en serie rettet mot nerdete menn mellom 15 og 35 og heller gikk over til å bli en mer famile-rettet serie som årene gikk. Men den var fortsatt underholdende for min del. 

 

Jim Parsons som vant 4 emmy priser for sin rolle som Sheldon Cooper, er i mine øyne en av de beste tv karakterene som er skapt de siste 20 årene. Tidvis var det nesten litt skummelt hvor mye denne karakteren kunne minne om meg selv, og jeg kjnte ofte igjen både fakter og tanker som karakteren hadde. 

 

The Bath Item Gift Hypothesis som var episode 11 i sesong 2 av serien var den første jule-spesialen (av fem) og er en av og om ikke den største fan favoritten av alle episodene i seriens 12 år lange historie. 

  

Uten å «spoile» for mye av historien her så må jeg nok si at avslutningen på episoden er noe av det mest genuint koselig jeg har sett i en tv serie på lenge lenge og jeg husker jeg ble oppriktig glad når jeg så episoden for første gang på TV tilbake i sannsynligvis 2009. 

 

Episoden gir også godt med julestemning da det er både julemusikk, julepynt, juletrær, eggedosis, og julegaver i fleng i løpet av episoden. 

 

Bill Prady og Chuck Lorre som sto bak denne serien er to av de beste serieskaperne i USA, med kjente serier som Dharma & Greg, Roseanne, Two And A Half Men, Mke & Molly og Married With Children på Cven. 

 

Både denne julespesialen og hele serien kan nå sees på HBO Max her hjemme, eller kjøpes inn på DVD eller Blu-Ray for de som er som meg og liker å ha ting i fysisk format. 

 

Kanskje min favotitt jule-episode av alle tv-serier jeg har sett (i sterk konkurranse med Friends episoden "The One with the Holiday Armadillo" og Frasier episoden "Miracle On 3rd Or 4th Street") og definitivt verdt å sjekke ut for de som liker serien eller for de som ønsker litt lettvin humor en ettermiddag nå før jul.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar