01 desember 2022

Dag 01 – Tre Nøtter Til Askepott (2021)


Dagens film er den norske Filmen «Tre Nøtter Til Askepott». Den er regissert av Cecilie A. Mosli og har Astrid Smeplass, Bjørn Sundquist, Cengiz Al, Ellen Dorrit Petersen og Anne Marit Jabcobsen i hovedrollene. 

 

Synopsis: Bli med Askepott inn i snøtunge skoger, og opp på det gnistrende norske høyfjellet i hennes kamp mot den onde stemoren.

Trailer:


Da var endelig desember her og det er klart for årets 24 filmer på «JuleFilmFestivalen». Jeg har tro på at det blir en del kvalitetsfilm i år og ikke bare Hallmark produksjoner. 

 

Dette er vel kanskje den filmen i år som jeg har sett mest frem til å få sjekket ut. Men dessverre så har denne filmen ikke fått noen fysisk utgivelse her til lands. Så da må jeg (og andre) som liker å se film på fysisk format istedet for streaming ty til det store utlandet for hjelp. Så denne filmen ble importert fra Tyskland i en fin Blu-ray utgave med både norsk og tysk tale. 

 

(Desvere har ikke min nye Pc noen inngang til min gamle Blu-ray spiller, så bildene fra denne filmer har blitt «lånt» fra der store internettet).

Denne filmen er en «remake» av den glimrende Tsjekkiske filmen «Tri orísky pro Popelku» som kan sees på NRK hver juleaften. Jeg vet det er delte oppfatninger om denne filmen og det virker som at man enten elsker filmen og må få den med seg på julaften, eller så syntes man filmen (og dubbingen til Knut Risan) er heller tåpelige greier. Jeg faller i den første kategorien, så jeg var spent på å se hvordan denne norske utgaven ville bli. 

 

Filmen har mye pen natur og det er hyggelig å se at disse utendørsscenene for en gangs skyld faktisk er spilt inn i Norge, med norsk natur. Mens scenen på slottet og interiørscenene i filmen er spilt inn i Trakai og i et studio i Litaun. 

Hovedrollen som Askepott spilles av musikkartisten Astrid Smeplass (eller Astrid S som hun vel er bedre kjent som) , og er hennes debut som skuespiller på det store lerretet. Hun gjør en god jobbe i rollen som Askepoott og er både troverdig og god her. 

 

Men den kanskje beste rolletolkningen i filmen er det Ellen Dorrit Petersen i rollen som stemoren som gjør. Hun passer perfekt til denne rollen og allerede i den første scenen hun dukker opp tenkte jeg «Ja, det var et godt valg til den rollen.». 

 

Regissør Cecilie Mosli har fra før regissert en del tv spisoder av kjente serier som Mammon, Heimebane og Kielergata. Men dette er hennes debut som regissør av en langfilm. Jeg for min del kjenner jeg henne best som skuespiller fra filmer som 1732 Høtten, Elling, Naboer, Mirakel, Den Siste Revejakta, Kompani Orheim, Skjult og Hjem Til Jul (som ble anmeldt HER den 1. Desember 2021) for å nevne noen.

 

En ting jeg fant litt merkelig ved filmen var dialogen. Her føltes det for meg som om at halvparten av skuespillerne hadde fått beskjed om å snakke i en normal folkelig tone (som askepott, kongen og prinsen), men den andre halvparten hadde fått beskjed om å legge om til en veldig overdreven pen måte å snakkes på (som stemoren, læreren og dronningen). Dette gjorde at dialogen innimellom føltes veldig forskjellig og kunstig, men dette var ikke noe stort problem. 

 

Historien er modernisert opp litt, noe som ikke er s å rart, men heldigvis ikke opp ti let helt moderne nivå. Her har vi en stylist som erstatter silkebånd og kjolehenting, en triveligere stesøster som følger sin mors formaninger, uten å være slem selv og en litt annerledes tredje akt.

Artig er det også å se at gode gamle skuespillertalenter som Bjørn Sundquist og Anne Marit Jacobsen har noen små roller i filmen. 

 

Filmen hadde et budsjett på 38 millioner kroner i utgangspunktet, men norsk filminsttitutt bladde opp ytterligere 11 millioner til filmen, slik at totalbudsjettet ble på nærmere 50 millioner kroner.

Filmen var en stor suksess da den ble vist på kino med over 570 000 besøkende og var den mest sette norske filmen på kino i Norge i 2021. 

 

Filmen er som nevnt tilgjengelig på både DVD og Blu-ray fra Tyskland, men kan også leies/kjøpes fra Blockbuster.no og kan også leies på Viaplay.no.

2021 utgaven av Tre Nøtter Til Askepott er nogenlunde den samme som den tidligere utgaven uten å tilføye noe nytt eller fjerne noe fra den gamle. Så en helt ok måte å gjøre en fornyet utgave i mine øyne, uten at filmen hverken blir noe mye bedre eller dårligere enn den gamle. 

Så en underholdende og helt ok film for familien og helt sikkert en film den yngre garde vil sette mer pris på en den gamle utgaven. Selv om undertegnede gjerne ser den istedet.

Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar