01 desember 2021

Dag 01 - Hjem Til Jul

 

 

 

 

 

 











Dagens film er den norske TV-serien «Hjem Til Jul» fra 2019-2020. Serien er regissert av Per-Olav Sørensen og Anna Gutto og har Dennis Storhøi, Line Verdal, Ida Elise Broch og Hege Schøyen i hovedrollene. 

 

Synopsis: Johanne en 30 år gammel, singel sykepleier deler leilighet med venninnen Jørgunn. Mens alle vennene og søsknene har etablert seg med kjærester og barn, er Johanne fortsatt singel. For å slippe unna mas, sier Johanne under en familiemiddag 1. desember at hun har fått seg kjæreste. Overlykkelig inviterer moren kjæresten til å feire julaften med dem, og Johanne har 24 dager på seg til å skaffe seg kjæreste

Trailer:

Da var det desember igjen og det kjøres da i gang den trettende årgangen med JuleFilmFestival her ute i skogen. Det begynner nå etterhvert å bli verre og verre å finne kvalitetsfilmer å se i løpet av måneden. Men jeg kom i mål i år også, selv om det også i år «desverre» blir en overvekt av amerikanske produksjoner. 

 

Årets første dag blir det i år faktisk en jule tv-serie, noe som jeg vel ikke har hatt her på bloggen før (om man ser bort fra julekalenderene da så klart.). Hjem til jul består av to sesonger hver på seks episoder. Sesong 1 hadde premiere på Netflix 5. Desember 2019, mens sesong to kom ut nærmere jul, på 18. Desember 2020. 

 

Ida Elise Broch er en skuespillerinne jeg har sansen for. Hun har spilt bra i alle de seks filmene og tre TV-seriene jeg jeg har sett henne spilt i fra før og var et godt valg til hovedrollen i denne serien. 

 

Andre kjente fjes som Dennis Storhøi (kanskje best kjent fra The 13th Warrior) og Anette Hoff (Fra Hotel Cæsar) spiller godt som hennes foreldre, mens Oddgeir Thune (Fra Okkupert serien) og Line Verdal gjør noen interressante roller her. 

 

Verdt å trekke frem er også musikkartisten Gabrielle, som her gjør film skuespillerdebut. Hege Schøien dukker også opp, noe som jo alltid er hyggelig, selv om jeg personlig føler at hun ikke gjorde den beste rollefiguren akkurat her da hun ikke gjør så mye ut av seg. 

 

Serien er vel ikke nyskapende på noen måte, da den egentlig følger en ganske standarisert «romantisk-julefilm» oppskrift, men jeg syntes det fungerer overraskende godt. 

 

Serien føltes for min del iallefall ut som den er «hentet» fra virkeligheten og at dette er en historie som faktisk kan skje, i motsetning til mye annet av juleunderholdning. Selv om jeg egentlig er litt mer glad i overkoselige og urealistisk hyggelige julefilmer, så var det litt forfriskende å se noe som føltes litt mer naturlig ut. 

 

Hjem til Jul var den første Norskproduserte Tvserien laget av strømmetjenesten Netflix og allerede i Januar 2020 ble det bestemt at det skulle lages en andre sesong av serien. Denne sesongen ble noe forsinket på grunn av Corona-pandemien, men den ble klar til premiere i førjulen 2020. 

 

Serien har også blitt solgt utenlands da med en engelsk dub under tittelen Home For Christmas. Serien er som før nevnt en Netflix produksjon, så dette er så vidt jeg har klart finne ut iallefall det eneste stedet å få sett serien, selv om jeg personlig hadde et lite håp om at denne også skulle bli gitt ut på en fysisk utgivelse. 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke hadde de helt store forhåpningene til denne serien, men jeg ble faktisk sittende å se alle tolv episodene rett etter hverandre og syntes dette var ganske underholdende saker. Vel verdt å bruke litt av førjulstiden på med andre ord. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar