08 desember 2021

Dag 08 –Når Nettene Blir Lange



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens film er den norske filmen «Når Nettene Blir Lange» fra 2000. Filmen er regissert av Mona J. Hoel og har Zbigniew Zamachowski, Kari Simonsen, Gørild Mauseth og Svein Scharffenberg i hovedrollene. 

 

Synopsis: Hva kan skje når en storfamilie skal feire julen i en hytte på fjellet. Mor, far, fire voksne barn med hver sin familie, en svigerfamilie fra Polen og en hund ankommer en særdeles frossen hytte på en av vinterens kaldeste dager. Situasjonen blir ikke bedre av at parafinbrenneren er lekk, et av barna har astma, en av døtrene har kjærlighetssorg, far tyr til flaska og mor strever for å opprettholde familiens fasade. Høytiden har så vidt begynt.

Trailer:

Da er det tid for filmen som har æren å være Norges første Dogme film. Da er det sikkert noen som forstålig nok lurer på hva i all verden en Dogme film er?



Jo, Dogme er et begrep som ble lansert av den danske gjengen Dogme 95, med blant andre Lars von Trier og Thomas Vinterberg i spissen. Dogme-sjangeren har 10 regler som må følges for at en film skal regnes innenfor denne subsjangeren.

1. Filmen må foregå på en lokasjon og alt av rekvisitter må bære de som er der før filmingen er planlagt.
2. Lyden og musikken i en scene må komme fra lokasjonen og ikke legges til i etterkant.
3. Kamerastativer er forbudt og kameraet må være håndholdt.
4. Filmen må være i farger og kunstig lys er forbudt.
5. Ingen manipulering av filmen i etterkant og ei heller bruk av filter.
65. Filmen skal ikke ha overfladisk handling (våpen,mord etc er forbudt)
7. Filmen må foregå i nåtid.
8. Sjangerfilm er forbudt
9. Filmformatet må være 35mm.
10. Regissøren skal ikke krediteres i filmen. 


Så med andre ord skal filmen være så «ekte» som mulig, i mangel av et bedre ord. Selv er jeg ikke så veldig fan av denne sjangeren, og hverken Von Trier eller Vinterberg er regissører jeg er så overbegeistret for. Så jeg var litt skeptisk før jeg så denne filmen må innrømmes.


Dessverre for filmen så følte jeg at mine negative tanker om filmen slo til. Greit nok at man forsøker å lage en spesiell type film, men når halve filmen er så mørk at man ikke ser noe som helst på skjermen og resten av filmen så er lyden såpass ullen at man ikke hører hva halvparten av karakterene sier blir ikke jeg helt imponert. 

 

Når man i tillegg skal helt opp i ansiktet på folk når det filmes og kamera virrer rundt så føltes det for min del ut som jeg sitter og ser på hjemme-videoer fra en masete julefeiringen til en familie jeg ikke kjenner. 

 

Vi har jo både snø, julefeiring og julepynt her i filmen ,men så var det igjen dette temaet med krangling og bråk i julefilmer som jeg ikke er helt overbegeistret for. Som jeg sikkert har nevnt alt for mange ganger før føler jeg at julefilmer skal være noe man setter seg ned å koser seg med for å komme seg bort til fra mas og stress i hverdagen, og da blir det å se 90 minutter med krangling og bråk litt i overkant for min del. 

 

Regissør Mona J. Hoel var ikke et navn som var gjenkjennelig for meg, men jeg har sett en av filmene hun har laget fra før. «Salto, Salmiakk Og Kaffe». Men den falt ikke helt i smak hos meg. 

 

Filmen har jo mange kjente fjes som Bjarte Hjelpmeland, Geir Kvarme, Krister Henriksson og Turid Gunnes i noen mindre roller. Svein Schaffenberg og Kari Simonsen gjør noen gode rolletollkoninger her (på tross av at filmen ikke er det store) og viser hvorfor de var ansett som noen av de beste skuespillerne i Norge. Schaffenberg vant forøvrig Amandaprisen for beste mannlige hovedrolle for denne filmen. 

 

Når Nettene Blir Lange fikk gode omtaler i avisene og blant annet terningkast fem i både Dagbladet, BA og Fædrelandsvennen når den kom på kino. Filmen er tilgjengelig for leie på Filmarkviet.no og på DVD. 

 

Dette var ikke overraskende ikke helt min greie. De som liker filmer innenfor Dogme sjangeren vil sikkert like denne veldig godt, men her fikk jeg hverken en god filmopplevelse eller julestemning for min del. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar