12 desember 2021

Dag 12 – Stjernestøv

Dagens film er den norske adventskalenderen «Stjernestøv» fra 2020. Serien er regissert av Karianne Lund og Ida Sagmo Tvedte og har Ester Marie Grenersen, Camilla San Miguel Bjørneng, Trond Fausa opg Edvard Ross i hovedrollene. 

 

Synopsis: Foreldrene blir skilt og Jo må flytte til et nytt sted. En dag slukker Nordstjerna, og Jo oppdager at det bor ei jente med magiske krefter på loftet.

Trailer:

Halvveis i festivalprogrammet og tid for en ny adventskalender. I dag adventskalenderen til NRK fra 2020. 

 

De aller fleste adventskalenderne (iallefall de til NRK) er laget og designet opp mot småbarnsfamiliene og da først og fremst barna. Dette fører da til at jeg som 36 år gammel mann hverken er i målgruppa, ei heller kanskje klarer å relatere og sette meg helt inn i handlingen på samme måte som jeg ville gjort om jeg var 6 år gammel. 

 

Det er jo flere adventskalendere jeg liker, men det er vel først og fremst fordi jeg selv så de som barn og har nostalgiske følelser til akkurat den adventskalenderen. Dette er jo oftest følelsen man får når man igjen sitter å ser «Jul I Skomakergata» 30 år etter at man så den sist. 

 

Som jeg har nevnt før føler jeg ofte at barneskuespillere har en tendens til å overspille, men jeg må si at jeg ble imponert over Edvard Ross og Camilla San Miguel Bjørneng som spiller hovedrollene her. Med tanke på at dette er deres første skuespillerjobben, syntes jeg de både var troverdige og gode i sine respektive roller her. 

 

Historien her er vel ikke helt original, da den låner mange elementer fra tidligere NRK produserte julekalendere, men den fungerer greit for hva den er. Serien er ganske alvorlig og det er ikke så mye «humor» å inne her, da kanskje bortsett fra Varg karakteren til Trond Aurvåg som er litt artig. 

 

Serien har nærmest så klart godt med julestemning med både snø, julepynt, juletrær og generelt god julestemning. Noe som jo er en selvfølge da dette er en adventskalender. 

 

Adventskalendere er jo designet for at det skal sees en episode pr. Dag, noe jeg etterhvert bør klare å huske. For det å sitte å se en hel kalender på litt over ni timer på en dag, det kjente jeg ble litt i overkant og gjør at serien føltes lenger og mer utdratt en det den helt sikkert er. Så neste år bør jeg kanskje tjuvstarte litt og se en episode pr. Dag i November for eksempel. 

 

Stjernestøv hadde et budsjett på hele 50 millioner kroner, noe som gjør den til den dyreste adventskalenderen som er laget i Norge (sammen med Snøfall som kostet det samme). 

 

Et lite «problem» i serien er jo det faktum at begge foreldrene snakker hver sin dialekt, mens begge barna snakker kav Oslo-mål, noe som jo må sies å være litt rart. Men dette er det vel bare jeg som sitter å fundere på når jeg ser serien. 

 

NRK fikk inn over 14 000 søknader om å spille hovedrollene som Jo og Elly i Tvserien, og ca 3000 av de ble kalt inn til audition til de rollene før Edvard Ross og Camilla Bjøreng fikk rollene.


Som før nevnt er denne adventskalenderen først og fremst rettet mot barn så jeg var nok ikke helt i målgruppa her (forstålig nok). Men om du har yngre barn mellom 6 og 12 år som ikke har fått sett denne serien enda tror jeg nok helt sikkert at de vil like den godt. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar