11 desember 2021

Dag 11 – Deathcember



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens film er den tyske filmen «Deathcember» fra 2019. Filmen er regissert av hele 24 forskjellige regissører og har blant andre Ryan Fisher, Tiffany Shepis, Clarke Wolfe og Barbara Crampton i hovedrollene. 

 

Synopsis: 24 regissører har laget hver sin kortfilm om den mørke siden av julehøytiden.

Trailer:

Konseptet til denne filmen må jo sies å være litt originalt. Jeg har jo sett såkalte «antologi» filmer før med flere historier i en og samme film, men en film med såpass mye som 24 kortfilmer har jeg ikke vært borti før. 

 

Teoretisk sett burde jeg jo kanskje ha sett en kortfilm herfra hver dag i Desember som en liten bonus, men nå er det litt sent å tenke på det. 

 

Hvert segment varer rundt seks og et halvt minutt hver, noe som gjør at det blir vanskelig å lage så mye oppbygning eller kjennskap til karakterene. Så et forslag kunne jo vært å delt filmen inn i litt mindre deler (selv om jeg såklart skjønner gimmicken med at det er 24 kortfilmer) eller rett og slett lage Deathcember om til en tv-serie slik at hver episoden kanskje kunne blitt på tjue minutter istedet for seks. 

 

Filmen hadde et budsjett på kun 115 000 dollar, som som ikke er så veldig mye på en to og en halv times spillefilm. Dette er dessverre også rimelig lett å se og man blir da sittende igjen med en veldig «skutt på video» følelse og utseende på filmen, noe jeg ikke er så veldig overbegeistret for. 

 

På listen over de tjuefire regissørene var det kun et navn som jeg kjente igjen uten å måtte Google meg frem til hva de hadde laget fra før, og det var Ruggero Deodato, som har laget tidens beste kannibal-film i form av Cannibal Holocaust, så hans kortfilm var jeg litt spent på.(Spoiler: ingen grunn til å være spent på den, da den var heller laber). 

 

En ting filmen skal ha skryt for er å ha samlet regissører fra mange mange forskjellige land og ikke bare en haug med amerikanere. Her har vi regissører fra Serbia, Italia, Mexico, Frankrike, USA og Wales for å nevne noe. Selv om de aller fleste navnene for meg er ukjente og mange ikke har så mye meritter å vise til så får de her iallefall en sjanse. 

 

Kortfilmene varer mye i kvalitet fra det helt elendige, til det mer underholdende. Men dessverre er majoriteten av filmene i det lavere spekteret av skalaen. Noe som gjør at man etterhvert utover i kortfilmene mister litt interessen og ting blir rett og slett lit kjedelig, dette på tross av at kortfilmene er veldig varierte. 

 

Filmen har en spilletid på rundt 150 minutter, noe som jo er en rimelig lang spilletid. Men som før nevnt så vi leg da kanskje anbefale å dele den opp i 12 eller 24 deler og se en kortfilm hver kveld i julen, slik jeg burde gjort. 

 

1-2 underholdende kortfilmer av 24 blir litt for lite for min del og jeg vil nok derfor ikke anbefale denne som en «langfilm». 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar