24 desember 2021

Dag 24 – Vertshuset Den Gyldne Hale




 

 

 

 


Dagens adventskalender er den norske «Vertshuset den gyldne hale» fra 1989. Serien er regissert av Grete Høien og har Ronny Nilsen, Hanne Enerhaugen, Per Jansen og Kari Simonseni hovedrollene. 

 

Synopsis: Når vertshuset åpner sine dører for gjester, håper vertskapet selvsagt å få huset fullt. Og ettersom dagene går, skal vi få se at det kommer en gjest til vertshuset hver dag, som skal bli og feire jul der.

Trailer:

Denne adventskalenderen gikk på NRK under adventstiden i 1989 og 1994. Jeg er 100% sikker på at jeg kun så denne serien i 1989, da jeg jo vet at både jeg og 99% av de som så på adventskalender i 1994 fulgte med på hva som skjedde på "Sand Gård" og "nissehulen" i "The Julekalender det året. Men jeg har gode minner fra denne serien og den gjorde tydeligvis stort inntrykk på 4 år gamle meg når jeg fortsatt kan huske både hvordan vertshuset ser ut og husker kjenningsmelodien.

 

Serien har i flere år ligget ute på NRK sin nett-tv, men dette er som nevnt første gang jeg har sett serien siden 1989. 

 

Serien var ganske revolusjonerende og markant når den kom i og med at serien både hadde vanlig tale og tegnspråk i tillegg. Dette gjorde jo at de fikk inkludert flere i sine adventskalender tradisjoner og det var en god ide når dene serien ble utigtt. 

 

Serien er skrevet av Grete Høien og Gudny Hagen. Grete Høien sa i sin tid til Dag bladet at av alle serier hun har jobbet med er hun mest stolt av Vertshuset den gyldne hale.
Gudny Hagen står bak flere TV-serier for barn, og har tidligere arbeidet som førskolelærer for hørselshemmede barn noe som forklarer hennes involvering i serien. 

 

Serien må nok kalles et produkt av tiden den ble lager og jeg er litt usikker på om dette er interessant nok til å fange oppmerksomheten til barna nå i dag. Jeg vil tro at det er litt for lite action og ting som skjer i serien i forhold til den underholdningen som er å se på TV (eller nettbrett) nå i dag. 

 

Skuespillet blir kanskje litt i overkant overspilt da det er en tendens til at dialogen er ganske langsom og utdratt, dette da sannsynligvis for å involvere de som har lite eller ingen hørsel. 

 

Men Per Jasen, Kari Simonsen, Hanne Enerhagen og Ronny Nilsen som er primærkarakterene her spiller godt nok de og gir en følelsen at de faktisk jobber på et vertshus. Gjestene som kommer innom er også artige, selv om jeg føler at det blir satt av litt lite tid til hver gjest. 

 

Serien er også litt pedagogosik hvor man lærer litt forskjellige ting som hvordan man lager et julenek, snekrer sammen en krakk og lærer om juleevangeliet for å nevne noe. Serien er nok i overkant pedagogisk i forhold til det som blir vist på TV nå i dag, men dette erjo slik man laget barneunderholdning i Norge til langt utpå 1990-tallet.  Julestemningen er også god her, men et koselig julepyntet vertshus, juleaktiviteter, julebakst, julegaver, juletrær og alt annet som hører en koselig adventskalender til. 

 

Noe jeg helt hadde glemt var at serien også har en «bi-serie» i hver episode som blir satt i gang når stuepiken Marie gnir på en magisk kule. Historien her dreiser som en Anette som er litt utenfor og ikke en av gjengen, hvorpå hun får en magisk boks av den mystiske røde dame. Jeg husker som sagt ikke denne biserien så jeg kan ikke si jeg husker hva jeg syntes om den når den gikk på TV. Men jeg vil tro at jeg da som nå føler at det som skjer på vertshuset er mer spennene enn denne bi-serien.


For de som ønsker å se serien så ligger den ute på NRK sin nett-tv, i en uke til. Litt basert på om NRK kommer til enighet om rettighetene til sine programmer laget før 1997. Så benytt muligheten nå som du har den. 

 

Jeg syntes fortsatt denne serien er litt sjarmerende og gir meg litt julestemning, men jeg tror da det først og fremst er nostalgien som snakker. Jeg tror nok ikke denne serien kommer til å fenge de som ser den for første gang nå i dag, men gi det gjerne en sjanse før den forsvinner for godt. 

 

Terningkast:


Da var nok en JuleFilmFestival gjennomført og det er vel bare å takke alle som tittet innom også i år. Haugen med filmer for 2022 har allerede begynt å vokse, så det blir nok fort ny festival til året også. Så God Jul til alle og etterhvert Godt Nyttår. Ses under adventstiden 2022.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar