03 desember 2021

Dag 03 – South Park - Mr Hanky The Christmas Poo


Dagens julespesial er den amerikanske spesialen « South Park - Mr Hanky The Christmas Poo» fra 1997. Spesialen er regissert av Matt Parker og Trey Stone og har Jennifer Howell, Mary Kay Bergman, Isaac Hayes og Parker og Stone som stemmegivere. 

 

Synopsis: South Park blir nødt til å fjerne alt som har med julehøytiden eller på noe som helst vis kan være støtende for innbyggerne i byen. Samtidig forsøker Kyle å overbevise alle om at «Mr. Hankey – The Christmas Poo» er virkelig.

Trailer:

Mr. Hanky The Christmas Poo er en tv episode i den første sesongen av tv-serien South Park. South Park er en animert tegneserie laget av Matt Parker og Trey Stone og er nå inne i sin 24de sesong etter at de startet opp i 1997. 

 

Episoden hadde premiere på Comedy Central i UA 17. Desember 1997. Episoden var forøvrig også den første South Park episoden som var en musikal i tillegg til å være den første julespesialen. For de litt mer Hardcore South Park fansen kan det også nevnes at dette også er den første episoden hvor Kenny overlever. 

 

Episoden fikk gode omtaler og ble sett av over 4,5 millioner amerikanere. Den er også kåret av både fansen og andre til en av de beste episodene gjennom seriens 24 sesonger. Episoden har holdt seg overraskende godt og konseptet med at «alt ved julen provoserer en eller annen» i South Park er vel i grunn noe som fortsatt er aktuelt nå i dag. 

 

Julestemning er jo kanskje litt rart å nevne i sammenheng med en tegnefilm om en julebæsj. Men vi får jo mange julesanger her i både standardiserte sanger og mer artige og spesielle sanger. Man har jo også jesu fødsel, snø, juletrær og julepynt så overraskende nok fikk jeg faktisk litt julestemning av episoden. 

 

Det kom til og med et album i 1999 med navnet «Mr. Hankey's Christmas Classics» som jeg har stående i CD hylla. Her synger da South Park karakteren en del kjente julesanger som O Holy Night, Hark The Herald Angels Sing og Have Yourself A Merry Little Christmas. Men da oså "nye" selvkomponerte julesanger. Jeg må innrømme at CDen ikke har gått veldig mange runder på spilleren, men det er jo en artig kuriositet å ha stående. 

 

Både denne episoden og South Park generelt er forstålig nok ganske kontroversielt. Men jeg tror det er litt sånn at enten så har man det gøy med denne humoren og forstår det, eller så gjør man det ikke. Jeg hadde faktisk ikke sett denne julespesialen på sikkert 20 år, og jeg må si at jeg synte den både var artig og at den overraskende nok gav litt nostalgiske minner. Jeg husker at jeg ukentlig var borte hos min nabo og så på South Park i kjelleren der, dette på tross av at han egentlig ikke fikk lov til å se serien. 

 

En artig South Park episode dette her som man fint kan bruke 20 minutter av førjulen på å se som et alternativ til andre overkoselige julefilmer. 

 

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar