16 desember 2021

Dag 16 – A Different Kind Of Christmas

Dagens film er den amerikanske filmen «A Different Kind Of Christmas» fra 1996. Filmen er regissert av Tom McLoughlin og har Nancy McLoughlin, Nathan Lawrence, Barry Bostwick og Shelley Long i hovedrollene. 

 

Synopsis: Etter at hans kone har gått bort, bestemmer Elizabets far seg for å lage om huset til et helårlig julehus. Dette til stor bekymring for Elizabeth som jobber som advokat for byen og mener at dette vil skape problemer for henne.

Trailer:

Regissør Tom McLoughlin har faktisk gått fra å ha regissert en av filmen i «Friday The 13th serien», da film nummer IV Jason lives, til å bli en av Lifetime-TV sine «go-to» regissører på 2000-tallet, noe som jo må sies å være en artig utvikling. 

 

Nå tenkte jeg også at jeg skulle være litt morsom å hevde at Tom har sneket med kona i en av hovedrollene her i filmen, noe jeg mistenker at han gjorde i Friday filmen som var både hans og hennes første filmer). Men Nancy McLouglin har jo faktisk spilt i nesten 40 andre filmer som han ikke har regissert så dette er vel kanskje bare en tilfeldighet. 

 

Hovedrolleinnehavere Shelley Long (kanskje best kjent for sin rolle son Diane Chamners i serien Cheers)) og Barry Bostwick (best kjent som Brad fra The Rocky Horrro Picture Show) spiller greit nok her i filmen, selv om jeg innrømmer at jeg slite litt med å se noen relasjon mellom de. Det blir for min del litt livløst og platt hele greiene og det føltes litt som om de er på autopilot gjennom hele filmen. 

 

Bruce Kirby som spiller rollen som julenissen er kanskje den som overbeviser mest her. Kirby var ikke et navn jeg var så kjent med, men jeg han har spilt småroller i flere kjente filmer som som The Muppet Movie, Stand By Me og Crash så jeg har sikkert sett han før uten å ha registret det. Han gikk dessverre bort tidligere i år i en alder av 95 år. 

 

På tross av at historien dreier seg om en julenisse og det er plenty med julepynt her i filmen, så blir det ikke akkurat noen julestmning her. Det faktum at historien er lagt til Juli (derav titelen «A Differen Kind Of Christmas») bidrar vel noe til dette. 

 

Dette er også en veldig dialogtung film med veldig mye frem og tilbake og filmen klarer hverken å være morsom, interessant eller koslig. Jeg følte heller at jeg var mer utslitt når filmen endelig var over for å si det sånn. 

 

En funfact er at Shelley Long snakket om denne filmen i 2008, i TV-serien "Celebrity Ghost Stories" da hun mener å opplevd at det spøkte under filming av scenene i Wilmington Courthouse under opptakene der i 1995. 


Filmen er tilgjengelig på DVD i både Sone 1 og Sone 2 land  og på Amazon Prime. 

 

En heller svak julefilm i mine øyne som man vel egentlig greit kan skippe, med mindre det ikke er noe som helst annet å se på på tv. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar