17 desember 2021

Dag 17 –Gledelig Jul


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagens film er den norske filmen «Gledelig Jul» fra 2020. Filmen er regissert av Henrik Martin Dahlsbakken og har Iben Akerlie, Nils Jørgen Kaalstad, Otto Jespersen og Anne Marit Jacobsen i hovedrollene. 

 

Synopsis: Annemor og Frank gleder seg over at barn og barnebarn skal feire jul hjemme på gården for første gang på ti år, men det går ikke helt etter planen. Datteren Tessa har byttet ut samboeren Emma med en slesk, svensk fitness-trener, mens sønnen Samuel er på randen av en skilsmisse på grunn av en glutenallergisk hund.

Trailer:

Da er det tid for årets nye norske julefilm. Eller det vil si, filmen kom ut i fjor, men hadde premiere på DVD i November i år. Filmen skulle egentlig hatt en ganske omfattende kinotid i fjor, men på grunn av Cornoapandemien ble dette sterkt redusert. 

 

Filmen har et kobbel av norske kvalitets skuespillere i så godt som alle roller, og jeg som har levd noen år kjenner iallefall (overraskende nok) til de aller fleste på rollelisten her. 

 

Otto Jespersen er en person jeg personlig ikke har vært så overbegeistret for før. Dette da han som oftest har vært negativ i alle TV-seriene han har spilt i, om det er hans egne TV-serier, Torsdagsklubben eller Rikets Røst. Men de siste årene når han har vært «skuespiller-Otto» i filmer som Børning, TrollJegeren og her må jeg si jeg har fått mer sansen for han og syntes han spiller godt. 

 

Som jeg sikkert har nevnt alt for mange ganger før så er jeg ikke så overbegeistret for julefilmer med for mye krangling, intriger og bråk. Men her føler jeg at de får til en mer god kombinasjon av litt dyster jul blandet med julehygge og moro. 

 

Filmen følger en ganske tradisjonell «familie-jul» historie, men jeg syntes den fungerer godt på tross av at man føler at man har sett mange av scenene i en annen film før. 

 

Filmen har bra med julestemning med masser av snø og juletrær, julepynt, julemusikk, julemat og alt annet som hører julen til. 

 

Jeg er litt forundret over at filmen ikke ble utgitt på Blu-ray, men istedet fikk en DVDutgave uten så mye som et sekund bonus materiale. Filmen er også tilgjengelig for kjøp på TV2Play og Viaplay for de som heller vil kjøpe den digitalt. 

 

Jeg ble faktisk litt positivt overasket ovre denne filmen, da jeg var redd for at det kom til å bli i overkant mye krangling og intriger. Men jeg syntes de fikk til en god balanse her mellom humor og realitet. Så denne er anbefalt fra min side og kan godt sjekkes ut før jula ringes inn om en ukes tid. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar