20 desember 2021

Dag 20 – The Star

 

Dagens film er den amerikanske filmen «The Star» fra 2017. Filmen er regissert av Timothy Reckart og har Gina Rodriguez, Christopher Plummer, Kelly Clarkson og Steven Yeun som stemmegivere. 

 

Synopsis: Et lite, men modig, esel som heter Bo lengter etter et liv bortenfor hverdagens streben i byen. En dag finner han mot til å bryte seg fri og begir seg ut på eventyr. Underveis møter han Ruth, en nydelig sau som har mistet flokken sin, og Dave, en due med høytflyvende planer. Sammen med tre spøkefulle kameler og noen eksentriske gårdsdyr følger Bo og de nye vennene hans stjernen og blir utilsiktede helter i den største hendelsen i historien - den første julen.

Trailer:

Original ideen til filmen var det faktisk Jim Henson Company som hadde allerde tilbake på 90-tallet etter at "Heldiggrisen Babe" hadde vært en suksess på kino. Selv om det tok nesten 20 år å få produset filmen og det var Franklin Entertainment og Sony som sto bak filmen var Jim Henson Company med som eksekutive prodenter. 

 

Filmen er basert på konseptet om Jesu fødsel, dog fra en litt anerledes syndvinkel og ble markedsført som en religiøs animasjonsfilm gjennom selskapet Affirm Films som primært produserer religiøse filmer. Regisør Timothy Reckhart sa selv at han følte at det manglet denne type filmer nå i dagens samfunn og at hn var glad han fikk mulighte til å regissere denne filmen.


Dette var regidebuten til Timothy Reckart og er en å lenge den eneste fullelngdes filmen han har regissert. Selv om det er en film med navn «High In The Clouds» som er under produksjon med han ved roret nå. 

 

Personlig så kjenner jeg vel ikke historien om Jesu fødsel helt 100% om jeg skal være ærlig, men fra midt synsfelt så syntes jeg de gjorde en god jobb med å formidle denne historien på en underholdende og morsom, men dog troverdig og mer eller mindre seriøs måte. 

 

Dette er jo i bunn og grunn en Sony Animation film og de pleier å gjøre en god jobb med animeringen av sine tegnefilmer, noe jeg syntes de gjorde her også. Det er tydelig at dette var en film de satset litt på og la en god del arbeid bak å få til riktig. Da både dyr og mennesker ser mer «vanlige» ut enn de gjør i mange andre animasjonsfilmer. 

 

En litt artig ting er at denne filmen minner ganske så mye om «The Small One» som jeg så litt tidligere i måneden her, selv om selve evangelie-delen sees fra to forskjellige vinkler. 

 

Jeg sier ikke her at jeg misliker musikk og synging i animerte tegnefilmer, da jeg ofte kan syntes dette både er hyggelig og underholdnde. Men ganske ofte (slik som i denne filmen) blir det litt i overkant mye musikk og synging, noe som jeg føler går ut over både tempoet i filmen og historiefortellingen, så jeg kunne godt tenkte meg en sang eller tre mindre i denne filmen for min egen del.


Filmen har en imponerende liste over dubbere, med mang en kjent stemme bak karakterene. Disse gjør en helt ok jobb med manuset uten at noen stikker seg spesielt frem. Selv har jeg aldri helt forstått dette med å ha kjente skuespillere som dubbere i tegnefilmer. jeg er veldig usikker på hvor mye barn (eller voksne) bryr seg om det er Eddie Murphy, Kelly Clarkson eller Jophn Johnson som er stemmen til en karakter i en tegnefilm. Men nå er jo en gang bransjen blitt sånn så da er det vel lite å få gjort med det. 

 

Filmen hadde et budsjett på rundt 20 millioner dollar og dro inn imponerende 62 milllioner dollar på kino, streaming og fyskisk format salg, så rent finansielt må jo filmen kalles en suksess. 

 

Filmen fikk en nominasjon til Golden Globe i 2017 i kategorien «Beste filmsang» med Mariah Careys «The Star", men tapte denne kategorien til «This Is Me» fra «The Greatest Showman». 

 

Filmen ble utgitt digitalt og på DVD og Blu-ray i Februar 2018 og hadde gode salgstall inn mot julen dette året. Filmen kan leies på både Amazon Prime, Google Play og iTunes for å nevne noen. 

 

På tross av at dette ble markedsført som en «religiøs film», så føler jeg at den fremdeles er både underholdende og god og jeg vil tro man kan få noe ut av filmen uansett om man har en kristen tro i bunn eller ikke. Filmen trenger strengt talt ikke å sees i julen, men den omhandler jo faktisk selve hovedgrunne til at julen feires, så da går den fint inn i JuleFilmFestivalen her. Vel anbefalt fra min side. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar