18 desember 2012

Dag 18 – Nativity!



 Dagens film er den amerikanske filmen Nativity! fra 2009. Filmen er regissert av Debbie Isitt og har Ashley Jensen, Pam Ferris, Marc Wotton og Martin Freeman i hovedrollene.



Synopsis: Denne julen står førskolelæreren Paul Maddens ovenfor sin største utfordring noensinne, å lage en musikalforestilling ut av et juleevangelium. 


Hvert år konkurrerer Maddens skole med lokale, private skoler for å se hvem som kan lage den beste juleforestillingen, og hvert år havner Pauls skole på andreplass etter Gordon Shakespeares private skole. 






Dagens film er da som sagt Nativity, eller «Hjelp vi skal ha juleavslutning» som den heter på norsk. Grunnen til at jeg nevner den norske tittelen er enkelt og greit det faktum at min DVD kun har norsk lydspor! Noe som jeg når sant skal sies ikke ble så overbegeistret for.



Historien i filmen er ganske basic, men den fungerer. Her er det ikke noe fiksfakseri og mystikk, men en enkel og underholdende julehistorie.



Skuespillet er også bra og spesielt barna gjør en god jobb i denne filmen. Martin Freeman er meget god i rollen som Paul Maddens og er også ganske så morsom til tider.



En oppfølger til filmen, kalt Nativity 2 ble utgitt for noen måneder siden., og har ikke helt overbevist film publikumet etter hva jeg har kunnet lese meg til.



En helt ok film, som er underholdende nok for de minste, men jeg skulle virkelig ønske jeg kunne sett den med det engelske original soundtracket.



Terningkast:



17 desember 2012

Dag 17 – Elf




Dagens film er den amerikanske filmen Elf fra 2003. Filmen er regissert av Jon Favreau og har Mary Steenburgen, Zooey Deschanel, James Caan og Will Ferrel i hovedrollene.



Synopsis: En juleaften for lenge siden, krøp et lite barn opp i sekken til Julenissen da han besøkte et barnehjem. Uten at Julenissen oppdaget det, ble barnet med tilbake til Nordpolen. Når de så oppdager barnet, blir han tatt vare på av en av Julenissens beste hjelpere og oppfostret som alv. Men etter hvert som han vokser seg til og blir tre ganger så stor som de andre alvene skjønner han at han ikke passer inn i alvenes verden. Så Elf bestemmer seg for å dra til New York for å finne tilbake til røttene sine og finne sin biologiske far. Men alle i New York har mistet troen på både Julenissen og alvene. 


 




Jeg har når sant skal sies aldri vært noe fan av Will Ferrel. Jeg likte hverken Blades of Glory, Anchorman eller SNL og har egentlig ikke sett han i noen andre filmer som jeg syntes var gode. Men i denne filmen spiller han veldig bra, og er veldig morsom. Dette er forøvrig også den første filmen Ferrel spilte i etter sin tid i SNL.



Elf kostet rundt 33 millioner dollar å lage og var en braksukses når den kom på kino. Den har faktisk spilt inn godt over 220 millioner kroner, noe som må sies å være virkelig innbringende.



Historien er meget underholdende og sjarmerende og har mange festlige høydepunkter.



Ideen til filmen er faktisk helt fra 1990-tallet og det var da Jim Carrey som skulle spilt hovedrollen som Buddy. Hvordan det hadde gått, kan man i grunn bare fundere på.



Det har faktisk blitt laget et teaterstykke av filmen som ble spilt gjennom julen i 2010. Det har faktisk også blitt satt opp denne julen også og kan akkurat sees i Seattle.



En meget underholdende film hvor Will Ferrel rett og slett brillierer.

Terningkast:



16 desember 2012

Dag 16 – Mr. St Nick


Dagens film er den amerikanske filmen Mr. St Nick fra 2002. Filmen er regissert av Craig Zisk og har Wallace Shawn, Ana Ortiz, Elaine Hendrix og Kelsey Grammer i hovedrollene.



Synopsis: Julen nærmer seg med stormskritt, men Julenissen føler seg ikke helt i form. Faktisk kan han godt tenke seg å overlate hele maset med pakker, papir og gavelister til eldstesønnen Nick, som han utpekt som sin etterfølger. Men den påtenkte arvtager viser heller liten interesse for farens planer. Og med sine utagerende tendenser og svakhet for conga-rytmer og langbeinte skjønnheter i bikini, viser det seg at Nissens ide nok ikke er så god som han selv trodde. Hva kan redde julen fra å bli en kjempefiasko? Intet mindre enn et mirakel. 


 





Kelsey Grammer er i utgangspunktet en veldig god og morsom skuespiller, men problemet er at han veldig sjelden er morsom i filmene han spiller i. For meg så er Grammer «Frasier», og ferdig med det.



Etter å ha spilt denne rollen i både «Cheers» og «Frasier» fra 1984 til 2003, altså 19 år, klarer jeg rett og slett ikke å se for meg Grammer som noe annet en hans rollefigur i disse seriene.



Mr. St Nick er en film produsert av Hallmark Entertinment og ble laget til tv-kanalen ABC i USA Den ble vist første gang 17 November 2002 som en del av deres Wonderfull World Of Disney samling.



Hva skal man så si om filmen. I utgangspunktet var jeg ganske skeptisk til denne filmen. Først og fremst fordi Grammer spiller hovedrollen og det faktum at det er Hallmark som står bak filmen. De har en tendens til å lage filmer som ikke akkurat er helt det store for å si det slik.



Men filmen var slettes ikke så verst, den er tidvis litt morsom og historien er underholdende nok. Historien er ganske klisjefylt, men den fungerer som en familiefilm for å si det sånn. Jeg tror nok at litt eldre barn vil finne underholdning i filmen, samtidig som de voksne også får noe igjen.



Som sagt er dette en Hallmark film og produksjonsverdien er ikke den beste. De hadde sikkert ikke det største budsjettet å jobbe med, men filmen ser litt enkelt laget ut for å si det sånn. Men nok en gang, tolererbart.



En helt ok film å bruke en time og tjue minutter på, men ingen høydare i julekolleksjonen for å si det sånn.

Terningkast:

15 desember 2012

Dag 15 – Meet Me In St. Louis




Dagens film er den amerikanske filmen Meet Me In St. Louis fra 1944. Filmen er regissert av Vincente Minnelli og har Mary Astor, Harry Davenport, Margareth O'Brian og Judy Garland i hovedrollene.



Synopsis: Meet Me in St. Louis handler om familien Smith, som lever det gode liv i St. Louis året før den store 1904 verdensutstillingen i byen. Når en ny familie flytter inn ved siden av faller 17 år gamle Esther for sønnen i huset, men det verste tenkelig i hennes verden skjer da familien hennes må flytte til New York da faren blir promotert på jobben. Det viser seg at det kun er han som har lyst til å flytte, og resten av familien må innse at de må motvillig forlate hjemmet sitt i St. Louis.


 
:



Meet Me In St Louis er årets første Julemusikal. Denne filmen var i utgangspunktet ikke en film jeg vurderte å ha med i festivalen, inntil jeg leste litt på noen amerikanske websider.



Der var denne filmen dratt frem som en film veldig mange amerikanere så rundt juletiden, og dermed tenkte jeg den kunne kvalifisere.



I tilegg har man jo også den første «fremtreden» av en av vår tids beste julesanger i denne filmen, nemlig den glimrende «Have Yourself A Merry Little Christmas» fremført av Judy Garland.



Denne filmen er regissert av Vincente Minnelli, som faktisk litt etter å ha laget denne filmen giftet seg med Judy Garland. De fikk en datter, som er den annerkjente skuespillerinnene og sangeren Liza Minnelli.



Skuespillet i filmen er meget godt og hele «Smith-Familien» spiller glimrende. Men det er nok ingen tvil om at det er Garland som virkelig er stjernen i filmen, og filmen ble en av de mest populære filmene hun spilte i gjennom sin karriere.



Filmen foregår over en lengre tidsperiode, og «juledelen» innehar de siste 35-40 minuttene.



Dette er en MEGET hyggelig julefilm, men masse god musikk en underholdende historie og julestemning i massevis.





Terningkast:



14 desember 2012

Dag 14 – A Very Harold & Kumar Christmas

 

Dagens film er den amerikanske filmen A Very Harold & Kumar Christmas fra 2011. Filmen er regissert av Todd Strauss-Schulson og har Kal Penn, John Cho, Denny Trejo og Neil Patrick Harris i hovedrollene.



Synopsis: Harold og Kumar gjenforenes da et premiert juletre uheldigvis brenner opp. I stedet for å fortelle sine gale svigerforeldre om det som skjedde, velger Harold å ta fatt på et dopet høytidseventyr med Kumar for å finne det perfekte erstatningstreet. På veien finner vennene sang, dans, julens sanne ånd og den legendariske Neil Patrick Harris. 


 




A Very Harold & Kumar Christmas er oppfølgeren til de to første filmene om Harold og Kumar, nemlig Harold & Kumar Go to White Castle fra 2004 og Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay fra 2008.



Originaltittelen på filmen er A Very Harold & Kumar 3D Christmas og den ble da som man kan forstå ut i fra tittelen gitt ut i 3D. Og 3Den den benytter de seg av til det fulle. Det går omtrent ikke 5 minutter uten at et eller annet kommer farende mot skjermen i 120, så helt sikkert en underholdende film å se på 3D kino. 


 
Vel, denne filmen er vel kanskje den mest useriøse av julefilmene jeg ser i år, og helt klart en såkalt lavpannet komedie, og helt klart ingen film å se sammen med barna, for her er det mye voksenhumor for å si det sånn.



I likhet med andre filmer som jeg har sett før i løpet av julefilmfestivalen, så inneholder også denne filmen mange elementer som man ikke forbinder med jul. Men det er også premisset med denne filmen. 

Filmen er ikke laget for å være en koselig familiefilm, men er en såkalt stoner komedie. 


 
Filmen er faktisk ganske underholdende, og da spesielt delen hvor historien går over til å bli Claymation, underholdende saker. Historien er underholdende og det er en god del artige scener som til og med jeg små lo litt av. 


 
En underholdende film, som ikke på noen som helst måte må tas seriøst, en enkel og underholdende komedie. 


 
Terningkast: