19 desember 2014

Dag 19 – Jack Frost



Dagens film er den amerikanske filmen Jack Frost fra 1998. Filmen er regissert av Troy Miller og har Mark Addy, Joseph Cross, Kelly Preston og Michael Keaton i hovedrollene.



Synopsis: Musikeren Jack Frost får en ny sjanse til å bevise at han kan være den pappaen sønnen Charlie alltid savnet før Jack døde i en bilulykke. Snømannen Jack viser seg å være den perfekte venn. Sammen kjører de kjelke, har snøballkrig og trener hockey. Men hvordan skal Charlie fortelle vennene sine at pappaen hans har kommet tilbake til jorden, som en snømann... 

Trailer:

Denne filmen må ikke forveksles med den andre Jack Frost filmen, som kom ut året før i 1997. Denne kommer vi garantert tilbake til neste år, det kan jeg love.



Jack Frost ble laget av Jim Henson's Creature Shop, som er selskapet bak både Muppet's og Sesame Street. Men i og med at det originalt var en annen Batman, nemlig George Clooney som skulle spille Jack Frost så måtte de begynne hele prosessen med å lage selve Jack Frost helt på nytt igjen, noe som førte med seg stort utgifter.



Historien er hverken original eller særlig spennende, men den fungerer allikevel bra på en eller annen måte. Filmen er helt klart rettet mot barn, og disse vil nok helt klart syntes historien er god, selv om den har visse ganske merkelige øyeblikk og en god del plothull.



Selve "snømann-kostymet" kan kanskje virke litt billig og enkelt laget etter dagens standard, men etter 1998-barnefilm standard er det helt ok.



Skuespillet er også mye bedre en det jeg hadde forventet fra denne type film. Michael Keaton ser ut til å virkelig kose seg når hans pilte inn denne filmen, og det kommer godt frem i løpet av de 101 minuttene filmen varer.



En artig funfact med filmen er at tre av Frank Zappa sine fire sønner er med i filmen. Disse er Dweezil Zappa, Ahmet Zappa, og Moon Unit Zappa.



Filmen ble en stor fiasko når den kom i og med at den kun spilte inn 34 millioner dollar utifra et budsjett på 85 millioner. Men siden har den blitt en kjent og kjær familie-julefilm for veldig mange.



Men jeg ble faktisk positivt overasket over filmen, og hadde trodd en skulle være mye dårligere enn den viste seg å være. En film verdt å sjekke ut nå i førjulstiden.



Terningkast: 

18 desember 2014

Dag 18 – Joulutarina



Dagens film er den finske filmen Joulutarina fra 2007. Filmen er regissert av Juha Wuolijoki og har Kari Väänänen, Jonas Rinne, Otto Gustavsson og Hannu-Pekka Björkman i hovedrollene.
Synopsis: I en avsides landsby i Lappland utsettes lille Nikolas for en tragedie som skal gi opphavet til en av de mest folkekjære og myteomspunne personer verden har sett: selveste julenissen, alle barns mest kjærkomne husgjest når julen ringes inn. 


Trailer:

Da er tiden inne for nok en Finsk julefilm. For 3 år siden så jeg en annen finsk julefilm nemlig Rare Exports, som jeg likte meg et godt. S jeg hadde stor tro på Joulutarina eller Christmas Story som er den enklere Engelsk tittelen på filmen.



Dessverre så har jeg kun fått tak på den internasjonale utgaven, som er dubbet over til engelsk. Noe som er litt ergerlig i og med at jeg aller helst ønsket å se den med original lydsporet. Men det er det lite å få gjort med.



Dette er hva jeg kaller en skikkelig julefilm. Finland og Skandinavia generelt er nok slik jeg ser det et av de beste stedene å filme en julefilm, for her er lokasjonene helt glimrende til å få frem julestemningen hos iallfall meg. Her får man snødekte skoger og snø i masse vis noe som virkelig er jul i min verden.



Det er litt vanskelig å bedømme skuespillerferdighetene til skuespillerne her siden de har blitt dubbet over av engelske skuespillere , men jeg følte iallfall at de slik jeg så det gjorde en meget god jobb og da spesielt Hannu-Pekka Björkman som spiller veldig bra som Nikolas.


.
Men mannnen som stjeler showet er helt klart Kari Väänäne som spiller den skumle Iisakki. En stort bedre karakter skal man lete lenge etter og han gjør virkelig en fremragende jobb.



Historien fungerer også veldig godt. Den er både interessant og spennende gjennom hele filmen, og fanger virkelig julestemningen slik jeg ser det.



Som før nevnt en julefilm med skikkelig god julestemning og glimrende å sette på nå i førjulstiden. Flotte saker.



Terningkast:



17 desember 2014

Dag 17 – A Merry Friggin Christmas


Dagens film er den amerikanske filmen A Merry Friggin Christmas fra 2014. Filmen er regissert av Tristram Shapeero og har Wendi McLendon-Covey, Joel McHane, Lauren Grahm og Robin Williams i hovedrollene.



Synopsis: Mitch er en ikke-så-lystige far som er tvunget til å tilbringe julen sammen med sin sønn etter at familien tar imot et nytt tillegg. Han klarte å glemmer alle gavene i Chicago, og etterlater et hånlig biltur det eneste alternativet for å redde julen. 

Trailer:

A Merry Friggin Christmas er en veldig nylig julefilm som faktisk ble gitt ut på DVD såpass sent som 25 November i år.



Filmen er nok nå best kjent for å være en av de aller siste filmene Robin Williams spilte inn før han tidligere i år så tragisk gikk bort. Filmen ble forøvrig også klippet om etter at Robin Williams gikk bort, men det har ikke blitt gitt noe info om hva som har blitt klippet om.



Det er en god del kjente skuespillerfjes med i filmen som før nevnte Williams, Lauren Graham, Candice Bergen og Joel McHane, men dessverre så føler jeg at alle disse skuffer. Filmen ble lansert som en julekomedie, men jeg fant ikke mye morsomheter i denne filmen. Filmen er i mine øyne mer en treg dramafilm som forsøker å være en svart komedie.



Men den er da iallfall satt til julehøytiden, noe som da gjør at den redder seg inn bitte litt der. Men ikke mye. Historien føles mer deprimerende enn morsom og interresant og dette føler jeg aldri at er et godt utgangspunkt for en julefilm.



Mange vil nok plukke opp filmen rett og slett fordi Robin Williams er med i den, og desverre så er det sånn at dette fort er en av hans aller dårligste filmer slik jeg ser det.



Han både ser og føltes veldig sliten og nedfor gjennom hele filmen, og dette er ikke på noen måte den måten jeg vil huske han som skuespiller på noen som helst måte.



En trist og deprimernede julefilm som har helt feil fokus for min del, og som dermed ikke går inn som en julefilm på noen som helst måte for min del desverre. Så ingenting å bruke penger på.



Terningkast:



16 desember 2014

Dag 16 – Love At The Christmas Table



Dagens film er den amerikanske filmen Love At The Christmas Table fra 2012 . Filmen er regissert av Rachel Goldenberg og har Scott Patterson, Lea Thompson, Dustin Milligan og Danica McKellar i hovedrollene.



Synopsis: De gode vennene Sam og Kat tilbringer julaften sammen på stedet Chilrens Table. De vokste opp sammen og har delt både oppturer og nedturer gjennom hele oppveksten. Sam som nå har fylt tretti, har innsett at Kat er hans store kjærlighet, men han er redd for at deres fortiden skal legge hindringer for hans kjærlighet. 

Trailer:

Love At The Christmas Table er nok en såkalt TV-film. Den ble vist på Lifetime Chanel den 25. November i 2012, og har senere blitt gitt ut på DVD.



En VELDIG over-koselig julefilm med både romantikk og en lykkelig historie, men som før nevnt så syntes jeg dette er helt ok i en julefilm. Filmen setter deg i en god julestemning og den er faktisk mye bedre en det jeg hadde trodd den kom til å være.



Det som kanskje overrasket meg mest med denne filmen er selskapet som står bak filmen, for dette er faktisk en «The Asylum» film. The Asylum er et filmsalskap som er kjent for sine lavbudsjetts-ripsoffs av kjente filmer, og av de beste kjente titlene kan man nevne filmer som «Snakes On A Train», «Sharknado», «Abraham Lincoln vs. Zombies « og «I Am Omega».



Men nå har de altså også slått seg inn på julefilmsjangeren og til og med gjort en god jobb. Bra Asylum.



Skuespillet er også meget overbevisende og de to hovedskuespillerene Danica McKellar og Dustin Milligan både spiller godt og har en god kjemi seg imellom.



Det er også hyggelig å se Leah Thompson i en god film igjen, siden det i mine øyne dessverre har blitt noen år siden sist det skjedde.



Historien har ikke noe veldig nytt å komme med sånn sett, men jeg likte den som sagt veldig godt og denne filmen kommer nok til å bli sett i fremtiden juler.



Det eneste jeg ikke var så overbegeistret for i filmen var en krangle scene, som jeg syntes kanskje tok ting litt vel langt og som var te litt vel lenge, men ikke nok til å ødelegge den sammenlagte filmopplevelsen.



Alt i alt en film som var mye bedre enn jeg hadde forventet og vel verdt å søke opp og se i juleforberedesene.



Terningkast:

15 desember 2014

Dag 15 – Happy Christmas


Dagens film er den amerikanske filmen Happy Christmas fra 2014 . Filmen er regissert av Joe Swanberg og har Lena Dunham, Mark Webber, Melanie Lynskey og Anna Kendrick i hovedrollene.



Synopsis: Romanforfatterspiren Kelly, regissørektemannen hennes Jeff og deres toårige sønn har et fredelig liv i Chicago. Men når Jeffs uansvarlige lillesøster Jenny flytter inn hos dem etter et brudd, begynner ting å bli annerledes. Jenny starter et ustabilt forhold til en barnevakt og doplanger , og hun og venninnen Carson anstifter en evolusjon i Kellys liv, idet karrieren og forholdet til mannen hennes begynner å utvikle seg i nye retninger. Men er de velkomne? 

Trailer:

Dagens film er som før nevnt regissert av Joe Swanberg, og han er en ganske annerledes regissør enn mange andre. Han foretrekker nemlig at det meste av dialogen i hans filmer er improvisert. Dette er en teknikk som er mye diskutert og kan virke som om er noe man enten liker veldig godt, eller som blir mislikt sterkt. 


På tross av at han begynte å regissere filmer såpass sent som i 2003 har han allerede stått bak 27 filmer og han er også en godt brukt skuespiller med 46 filmer innspilt i samme tidsperiode. 


Filmen hadde premiere på Sundance festivalen 19. Januar i 2014 og er nylig blitt gitt ut på DVD for å tjene inn litt i førjulstiden. 


Skuespillet i filmen er helt ok det med tanke på at skuespillerne som sagt måtte improvisere dialogen, og dialog det er det iallfall mer en nok av i filmen. Vanligvis er jeg for mye dialog i filmen, men her føltes det tidvis ut som om mye av scenene ikke hadde noe bestemt endepunkt. Det var i grunn bare om å gjøre å få mest mulig dialog inn i hver scene og la skuespillerne bable fritt. 


Veldig mye av filmen er skutt med håndholdte kameraer, noe jeg personlig ikke er så overbegeistret for. Tidvis var det faktisk så ille at jeg ble småsvimmel av alle de små kamerabevegelsene som hele tiden var der. 


Med en tittel som Happy Christmas hadde jeg i grunn forventet både mer jul i filmen, og mer lystig innhold. Ikke bare kjedelig skravling, dopbruk og unødvendige sexscener. Det er sjelden jeg faktisk sitter og kjeder meg når jeg ser film, men det klarte faktisk denne filmen å få meg til å gjøre. 


Helt klart ikke min greie dette her, noe jeg vel egentlig hadde på følelsen av etter å ha sett tre av Swanberg sine filmer, hvorav jeg ikke likte noen av dem. 


Heller skuffende greier som helt klart kan hoppes over når man skal velge ut filmer å se i julehøytiden. 


Terningkast: