15 desember 2014

Dag 15 – Happy Christmas


Dagens film er den amerikanske filmen Happy Christmas fra 2014 . Filmen er regissert av Joe Swanberg og har Lena Dunham, Mark Webber, Melanie Lynskey og Anna Kendrick i hovedrollene.



Synopsis: Romanforfatterspiren Kelly, regissørektemannen hennes Jeff og deres toårige sønn har et fredelig liv i Chicago. Men når Jeffs uansvarlige lillesøster Jenny flytter inn hos dem etter et brudd, begynner ting å bli annerledes. Jenny starter et ustabilt forhold til en barnevakt og doplanger , og hun og venninnen Carson anstifter en evolusjon i Kellys liv, idet karrieren og forholdet til mannen hennes begynner å utvikle seg i nye retninger. Men er de velkomne? 

Trailer:

Dagens film er som før nevnt regissert av Joe Swanberg, og han er en ganske annerledes regissør enn mange andre. Han foretrekker nemlig at det meste av dialogen i hans filmer er improvisert. Dette er en teknikk som er mye diskutert og kan virke som om er noe man enten liker veldig godt, eller som blir mislikt sterkt. 


På tross av at han begynte å regissere filmer såpass sent som i 2003 har han allerede stått bak 27 filmer og han er også en godt brukt skuespiller med 46 filmer innspilt i samme tidsperiode. 


Filmen hadde premiere på Sundance festivalen 19. Januar i 2014 og er nylig blitt gitt ut på DVD for å tjene inn litt i førjulstiden. 


Skuespillet i filmen er helt ok det med tanke på at skuespillerne som sagt måtte improvisere dialogen, og dialog det er det iallfall mer en nok av i filmen. Vanligvis er jeg for mye dialog i filmen, men her føltes det tidvis ut som om mye av scenene ikke hadde noe bestemt endepunkt. Det var i grunn bare om å gjøre å få mest mulig dialog inn i hver scene og la skuespillerne bable fritt. 


Veldig mye av filmen er skutt med håndholdte kameraer, noe jeg personlig ikke er så overbegeistret for. Tidvis var det faktisk så ille at jeg ble småsvimmel av alle de små kamerabevegelsene som hele tiden var der. 


Med en tittel som Happy Christmas hadde jeg i grunn forventet både mer jul i filmen, og mer lystig innhold. Ikke bare kjedelig skravling, dopbruk og unødvendige sexscener. Det er sjelden jeg faktisk sitter og kjeder meg når jeg ser film, men det klarte faktisk denne filmen å få meg til å gjøre. 


Helt klart ikke min greie dette her, noe jeg vel egentlig hadde på følelsen av etter å ha sett tre av Swanberg sine filmer, hvorav jeg ikke likte noen av dem. 


Heller skuffende greier som helt klart kan hoppes over når man skal velge ut filmer å se i julehøytiden. 


Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar