21 desember 2014

Dag 21 – Chilly Christmas


Dagens film er den amerikanske filmen Chilly Christmas fra . Filmen er regissert av Gregory Poppen og har Casey Graf, Brooke Langton, C. Thomas Howell og Tom Arnold i hovedrollene.
Synopsis: En gutt og hans hund rømmer hjemmefra på julaften for å komme seg unna en gjeng med hundetyver. 


Trailer:

Da var det td for å sjekke ut en «rett-på-DVD» tittel som er regissert av førstegangs regissør Gregory Poppen, som kanskje er best kjent som manusforfatter til en av tidenes dårligste filmer, nemlig Baby Genious 2. 


Chilly Christmas er også kjent under tittelen «A Christmas Tail» som i mine øyne kanskje er en artigere tittel på filmen. Dette syntes tydeligvis distrubitørene av filmen også for dette er DVD-tittelne på filmen her i Europa. 


Filmer med hunder i hovedrollen er vel sjelden noen vinnerresept, men filmer som Homeward Bound, Beethoven og Hachi har da gjort det ganske godt så det er jo mulig. Men Chilly Christmas mislykkes i mine øyne både som en julefilm og som en «hundefilm». 


Noe av problemet for min del er lokasjonen og historien. Sunshine Beach California er vel så langt i fra julestemning som man kan komme for min del, og det ødelegger da mye av julestemningen for min del. 


Jeg har så klart forståelse for at ikke alle steder i verden har tradisjonell «norsk jul», men for min del så blir en julefilm uten snø rett og slett ingen julefilm. I tilegg så er det ikke så mye fokus på selve julen i filmen heller, man kunne like godt lagt histoirien til middt på sommern og historien hadde gitt omtrent like mye mening. 


Når det gjelder skuespillet så er det et par navn som dukker opp her. Tom Arnold var tidlig nittitall en mann som dukket opp i en god del gode filmer som True Lies, Nine Months og McHale's Navy for å nevne noen. Men med årene så har han gått fra å være en ganske god skuespiller til å være en skuespiller som dukker opp i alt som finnes av elendige TV-filmer.



Det samme må vel også sies om C. Thomas Howell, som også er en «go-to-man» når man trenger et relativt kjent navn til en lavbudsjetts rett-på-dvd tittel. Men begge to har da passert 140 innspilte filmer ifølge IMDB, så de har vel penger til salt i maten iallfall.



Men når sant skal sies er ikke dette en film som er hverken er laget eller markedsført til meg som 29-år gammel filmtitter. Hadde jeg derimot vært 6 år gammel og sett denne filmen så tror jeg at jeg ville syntes den var kjempegod. Jeg husker jeg så filmen «Bingo» sikkert 100 ganger når jeg var liten og den filmen har en langt lavere score på IMDB enn denne filmen, så jeg er nok definitivt i feil målgruppe.



Så alt i alt en film kun rettet mot mindre barn og helt grei underholdning for de nå før jul, vi voksne derimot får finne noe annet å se på.



Voksen-Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar