08 desember 2014

Dag 08 – Little Women





Dagens film er den amerikanske filmen Little Women fra 1994 . Filmen er regissert av Gillian Armstrong og har Kirsten Dunst, Claire Danes, Gabriel Byrne og Winona Ryder i hovedrollene.



Synopsis: Filmen forteller om fire søstres oppvekst i en liten amerikansk by på østkysten under og like etter den amerikanske borgerkrigen (1861-65). Familien March var en av de fine familiene i byen, og mens faren har gått i krigen må moren Marmee ta hånd om Meg, Beth, Jo og Amy, fire jenter med sterke ambisjoner i hver sin retning. Ulike menn kommer inn i deres liv, og historien fokuserer etter hvert mest på Jo, som har ambisjoner som forfatter, flytter til New York der hun møter et tysk filosofiprofessor, som forteller Jo at hun må skrive ut sine egne erfaringer i livet. 

Trailer:

Little Woman er basert på en bok i to deler skrevet av Louisa May Alcott i 1968 og 1969.



Historien har blitt filmatisert mange ganger og dette er den foreløbig siste gangen den har blitt filmatisert. Den har blitt filmatisert 5 ganger før, kanskje best kjent er versjonen fra 1949 med Elizabeth Taylor og Joan Bennett. Historien har også blitt laget som TV-serie hele 5 ganger, siste gang i 1978.



Skuespillet her er det absolutt ingenting å si på siden ale spiller meget godt i denne filmen. Vanligvis er jeg ingen stor fan av Winona Ryder, men her syntes jeg hun spilte meget godt.



Jeg var ganske spestisk til denne filmen før jeg så den i og med at såkalte familie-dramaer ikke er helt min greie. Men jeg må si at jeg ble meget positivt overasket siden både skuespillet og historien var meget gode. Filmen er både underholdende, morsom, trist og sjarmerende på samme tid.



Filmen er ikke noen utpreget julefilm, men starten av filmen utspiller seg i julen med både juledekorasjoner, julemat, snø og juletrær så jeg syntes den er innenfor mine kriterier.



Filmen ble nominert til 3 Oscars, for beste kvinnelige hovedrolle, beste kostymer, og beste musikk. Men dessverre vant den ingen av disse.



Filmen spilte inn godt over 50 millioner dollar, ut i fra et budsjett på 18 millioner. Så filmen var en stor økonomisk suksess.


En meget god dramafilm som helt greit kan sees som en del av førjulstiden. Vel verdt å se.

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar