04 desember 2010

4. Desember: All I Want For Christmas


Dagens film er All I Want For Christmas fra 1991. Filmen er regissert av Robert Lieberman og har Thora Birch, ,Harley Jane Kozak, Ethan Embry og Jamey Sheridan i hovedrollene.



Kort sammendrag:
Selv om Ethan og hans yngre søster Hallie hadde fått alle lekene i lekebutikken til jul, hadde de likevel ikke fått det de ønsker seg mest. De ønsker seg et mirakel – at de skilte foreldrene skal finne tilbake til hverandre! Med masse humor, hjertevarme og julestemning er ”All I Want For Christmas” alt du kan ønske deg av en familiefilm.



Vel etter min mening er ikke denne filmen "alt jeg kan ønske meg av en familiefilm. Det er det derimot en film fra året før og året etter som klarte.



All I Want for Christmas var nemlig såpass "uheldig" at den kom året etter Home Alone og året før Home Alone 2, dermed havnet den på mange måter i et vakuum midt i mellom disse filmene.



Historien i filmen er dessverre for dårlig. Man skjønner allerede etter de første 1 minuttene hva hele konseptet er og hvordan det hele kommer til å ende. Julefølelsen er også noe jeg savnet i denne filmen. Greit nok det er snø på bakken, julesanger i løpet av filmen og en julenisse. Men allikevel så mangler "julefølelsen" som jeg ønsker å få når jeg ser en julefilm.



Skuespillerene er desverre heller ikke det helt store. Tora Birch har nå etterhvert blitt en ganske annerkjent hollywood skuespillere, men noen barnestjerne kan hun desverre ikke kalles, for i denne filmen var hun forferdelig.



Noe av det eneste som var hyggelig med denne filmen var å se nylig avdøde Leslie Nielsen som julenissen. Han gjorde iallefall en god jobb (som i 99% av alle andre filmene han stilte opp i).



Alt i alt ikke en julefilm for meg, men det er godt mulig jeg er blitt litt for "gammel" til å se denne for første gang. Kanskje den hadde vært bedre hvis jeg så den i 1991. Hvem vet.

Terningkast:

Morgendagens film vil bli en "kortfilm" fra en av mine favoritt-filmserier fra England.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar