05 desember 2010

5. Desember: Carry On Christmas 1969


Dagens film er Carry On Christmas fra 1969. Filmen er regissert av Ronnie Baxter og har Sid James, Charles Hawtrey, Bernard Bresslaw og Barbara Winsor i hovedrollene.



Carry On er en britisk filmserie som i løpet av 40 år produserte 30 filmer (samt 4 julespesialer, som dette er en av). Jeg har nå hele serien stående i hyllen min og må si at serien er ganske underholdende. Filmserien har hatt mange returnerede skuespillere og i denne julespesialen finner vi både Sid James (24 filmer), Charles Hawtrey (25 filmer), Barbra Windsor (13 filmer) Bernard Bresslaw (18 filmer) og Hattie Jaques (16 filmer)



Filmserien startet med det som kalles vanlige komedier, men etterhvert som årene gikk fikk serien en mer og mer voksen humor i form av halvnakne damer og eldre menn som "jaktet" på disse unge damene. Ganske tamme saker i 2010, men på 60-tallet var filmene ganske dristige.



Carry On Christmas 1969 er som sagt en Julespesial (den første av 4 stk) og den tar for seg den klassiske Charles Dickens Historien "A Christmas Carrol" (i kortform).



Filmen inneholder de klassiske elementene som alle Carry On filmen har (dristig humor og underholdende karakterer) samt at den opsummerer historien i "A Christmas Carol" på en god måte. Når man i tilegg legger til både Dracula, WolfMan og Dr. Frankenstein i filmen kan det ikke gå galt.



Skuespillerene er det som vanlig ikke noe å klage på (selv om jeg savner kenneth Williams i denne filmen) og de gjør en meget god jobb. Noe som overasket meg med denne spesialen er hvor mange av de mannlige hovedrolleinnehaverne som opptrer som kvinnelige karakterer (noe som egentlig ikke hadde blitt gjort i filmene). Hovedgrunnen til dette tror jeg nok er det faktum at Monty Phyton's Flying Cicus hadde hatt stor suksess med dette tidligere på året, så de fulgte nok "suksessoppskriften" som var blitt gjort av dem tidligere på året.



Som en kort oppsummering kan jeg si at jeg ikke hadde noen store forhåpninger til denne julespesialen. Først og fremst i og med at den var kort og fordi den var laget kun for TV. Men jeg ble positivt overasket og syntes dette var svært så underholdende.



Terningkast:



Morgendagens film vil bli en kjenning fra fjor-året (selv om jeg lovte meg selv å ikke gjenta meg selv i år).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar