19 desember 2013

Dag 19 - The Fitzgerald Family Christmas



Dagens film er den amerikanske filmen The Fitzgerald Family Christmas fra 2012 . Filmen er regissert av Edward Burns og har Heather Burns, Connie Britton, Kerry Bishe og Edward Burns selv i hovedrollene.



Synopsis: De voksne søskenen i Fitzgerald familien forbereder en jul sammen med deres far som forlot famiien 20 år tidligere. 

Trailer:

Edward Burns er i tillegg til å være en god skuespiller også en ganske habil regissør. Han regisserte sin første film i 1995, kun 27 år gammel og har etter det regissert snart 15 filmer. Slettes ikke verst. 


Som før nevnt er jeg litt rar når det kommer til julefilmer. Jeg syntes disse skal inneholde mer eller mindre positive opplevelser og grunnen til å se de er å få en god julefølelse. 


Dermed får jeg ikke helt den gode julestemningen av denne filmen. Ting som Alkoholisme, Rehab, Banning, Sex og skriking gir ikke meg den helt korrekte julefølelsen i en familiejulefilm. 


Jeg føler at grunnen il å sitte å se denne typen filmer er å komme seg litt bort fra hverdagens mas og jag og isteden få en hyggelig og positiv filmopplevelse slik at man glemmer litt alt annet som skjer rundt en. 


Hadde dette vært en hvilken som helst annen film skulle jeg ikke sagt noe på det, men som sagt føler jeg dette blir feil i denne settingen. 


Familiedramaer er vel kanskje heller ikke den sjangeren jeg setter høyest hvis jeg skal rangere sjangere så det hjelper kanskje heller ikke på.


Skuespillet skal de iallfall ha skryt for, for de gjør en god jobb med det materialet de har å jobbe med.


Kort og greit en film som ikke gav meg noen julefølelse i det hele tatt og som ikke var min type julefilm.


Terningkast:




18 desember 2013

Dag 18 - Meet The Santas



Dagens film er den amerikanske filmen Meet The Santas fra 2005. Filmen er regissert av Harvey Frost og har Armin Shimerman, Dominic Scott Kay, Crystal Bernard og Steve Guttenberg i hovedrollene.



Synopsis: Nicholas "Nick" Claus og Beth Marshall har vært forlovet i et år og skal endelig bl gift på julaften. Men med alt som skjer må Beth involvere sin mor for å få alt klart, men hennes mor er ikke klar over hvem hennes datter skal gifte seg med. 

Trailer:

Meet The Santas er en julefilm produsert av Hallmark Chanel, noe som ikke nødvendigvis er et godt tegn. Hallmark har en tendens til å lage filmer som ikke helt er av optimal kvalitet, men vi får se hvordan denne blir.


Et problem, om det kan kalles det, er at Meet The Santas er oppfølgeren til filmen Single Santa Seeks Mrs. Claus. Denne var også regissert av Harvey Frost og hadde samme skuespillere i hopvedrollene. Jeg burde såklart sett denne første, men vi får håpe at jeg får sett oppfølgeren uten at det ødelegger for filmopplevelsen. 


Filmen hadde premiere på Hallmark Chanel den 17. Desember 2005 og var en del av «25 Days Of Christmas» filmprogrammet til ABC Family. 


Steve Gutenberg som spiller hovedrollen som Nick i filmen var en av de virkelige store filmstjernen på 80-tallet, men etter år 2000 har det gått tregt med filmrollene. Misforstå meg rett han har spilt i mange filmer, men kvaliteten på filmene har dessverre holdt en litt lavere standard en tidligere. 


Men her syntes jeg faktisk at Gutenberg igjen viser hvorfor han var et vanlig navn å se på filmlerretet på 80-tallet. Han og Crystal Bernard spiller bra sammen og passer meget godt i hovedrollene i filmen.


Men desverre så er ikke filmen så veldig morsom. Jeg hadde ikke forventet en hysterisk morsom komedie, men å le en gang eller to kunne vært greit. Filmen har også en veldig lang oppbyggning, noe som er greit hvis du skal lage en historisk drama på tre timer, men når filmen varer i 96 minutter blir det litt mye av det gode. 


Filmen bærer dessverre også litt preg av at det er en tv film. Ting ser på en måte litt billig ut og har et slags lag av enkelhet over seg. 


Det kan hende at det var mye in-jokes som refererte til den første filmen, så jeg gikk kanskje glipp av noe der, men alt i alt så var ikke filmen så veldig god. 


Det er en grunn til at det tok 5 år før jeg så denne filmen i festivalen og det er vel stort sett der den hører hjemme også. Med andre ord en kriseløsning om man har sett alt av julefilmer før. 


Terningkast:



17 desember 2013

Dag 17 - Pippi Firar Jul


Dagens juleepisdsode er den svenske episoden Pippi Firar Jul fra 1969 . Filmen er regissert av Olle Hellbom og har Pär Sundberg, Maria Persson og Inger Nilsson i hovedrollene.



Synopsis: Tommy og Annika har noe som Pippi ikke har: juleferie. For når man ikke går på skolen, kan man heller ikke ha ferie. Men den saken fikser Pippi!


Trailer:


Historiene om Pippi Langstrømpe begynte vinteren 1941, da Karin, 7 år, lå syk med lungebetennelse og ba sin mamma fortelle en historie om Pippi Langstrømpe, et navn hun fant på der og da. Lindgren begynte å fortelle, og historiene vokste men det drøyde før de ble skrevet ned. Det var først tre år senere, da Astrid Lindgren hadde vrikket foten at hun skrev ned historiene, påtenkt som en fødselsdagspresang til Karins tiårsdag.


TV-serien om Pippi ble laget i 1969, og var 13 episoder lang. Pippis Jul er episode nummer 8 i serien. Det ble etter at serien var ferdig også laget to langfilmer, På rymmen med Pippi Långstrump og Pippi Långstrump på de sju haven. 


Noe overraskende for meg ble det faktisk laget en film om Pippi allerede i 1949. Men denne har aldri blitt gitt ut på noe hjemmeformat eller blitt vist på TV, så den må nok dessverre regnes som tapt. 


Denne episoden var også en del av Astrid Lindgrens Jul som jeg så på tidligere i Desember, men de hoppet jeg over akkurat den delen, slik at jeg nå kunne se hele juleepisoden isteden.


Inger Nilsson er glimrende i rollen som Pippi og uten tvil en av de beste barne skuespillerne i Skandinavia gjennom tidene. En liten funfact er at hun faktisk aldri har lest bøkene om Pippi, før hun fikk rollen hadde hun ikke hatt mulighet og etter å ha spilt i serien og filmene følte hun seg ferdig med karakteren og ville ha minst mulig med den å gjøre. 


En ting som vi nordmenn er «stolte av» er at utendørs-scenene her ble filmet i gatene i Røros. Hovedgrunnen til dette var at det i Gotland ikke var snø i det hele tatt når de skulle ta opp disse scenene, så da ble Røros brukt som substitutt.


Selve episoden er underholdende og inneholder de elementene vi alle liker ved Pippi. 


 
Jeg likte denne episoden veldig godt og nok en gang er det nok først og fremst nostalgien som slår til når julestemningen nærmest står i taket etter å ha sett denne. Usikker på om «små» barn nå i dag finner denne like sjarmerende, underholdende og koselig som jeg gjør, men absolutt verdt et forsøk. 

 
 
Terningkast:




16 desember 2013

Dag 16 - Reisen Til Julestjernen




Dagens film er den norske filmen Reisen til Julestjernen fra 2012. Filmen er regissert av Nils Gaup og har Agnes Kittelsen, Stig Werner Moe, Anders Baasmo Christiansen og Vilde Zeiner i hovedrollene.



Synopsis: Like før jul ankommer Sonja en liten landsby sammen med et følge røvere som holder henne i fangenskap. Det hviler en forbannelse over landsbyen.


 Trailer:

 For ti dager siden så jeg Reisen til Julestjernen, og jeg nevnte da at det var uvant å ikke se denne filmen på julaften. Grunne til at den ble sett såpass tidlig var at jeg hadde planlagt å se «remaken» i år, og da var det greit å få sett originalen først følte jeg. 


Jeg må si jeg ble litt overasket for 2 år siden da jeg hørte at de planla å lage en ny utgave av denne historien. Originalen er kanskje den beste julefilmen som er laget her i Norge og jeg må innrømme at jeg ikke helt så hvorfor man skulle lage en ny utgave.


Hovedgrunnen er nok enkelt å greit at det er en enkel måte å tjene inn en god del penger og kanskje også for å få dagens yngre publikum til å se historien i og med at noen kanskje føler at 1976 utgaven er litt utdatert og gammeldags. 


Regissør Nils Gaup er jo helt klart en av Norges beste regissører med storfilmer som Veiviseren, Haakon Haakonson og Kautokeino opprøret under beltet. 


Filmen er helt klart veldig moderne i både form og utseende, og dette er noe jeg føler at taler til dens fordel. Når man først skal lage en ny utgave av historien kan man like godt forsøke å lage den litt annerledes.


Filmen er også mer actionpreget en den tidligere utgaven, noe som vel kanskje er mer forventet av en film fra 2013. Dessverre er det noen scener som iallfall i mine øyne blir litt for overdrevet og flere av effektene i filmen er rett og slett ganske dårlige. 


Skuespillet i filmen er det heller ingenting å si på, mange av Norges beste skuespillere er med i filmen og nykommer Vilde Zeiner gjør en glimrende jobb som Sonja. 


Rent filmteknisk er nok faktisk denne utgaven fra 2013 bedre laget enn originalen, men den har ikke den samme sjarmen som den gamle utgaven og får dermed ikke helt toppkarakter. Dette først og fremt på grunn av for dårlige effekter og nostalgiske grunner.


En overraskende god film som var mye bedre en jeg hadde trodd å håpe på, en film som den yngre generasjon vil sette pris på. Vi litt eldre vil nok heller sette på den gode gamle i flere år fremover. 


Terningkast:



15 desember 2013

Dag 15 - Hjem Til Jul


Dagens film er den norske filmen Hjem til Jul fra 2010. Filmen er regissert av Bent Hamer og har Levi Henriksen, Joachim Calmeyer, Arianit Berisha og Trond Fausa i hovedrollene.



Synopsis: Mørket har senket seg og snøen har lagt et lunt teppe over over den vesle bygda Skogli. Det er julaften og menneskene forbereder seg til julefeiring, men i skinnet fra nordlyset er det fortsatt noen som strever med å finne veien hjem. 

Trailer:



Hjem til jul hadde kinopremiere 12 November 2010 og gjorde det ganske bra på kinoene. Filmen er regissert av Bent Hammer som kanskje er best kjent for å ha regissert Salmer Fra Kjøkkenet og O' Horten.



Filmen er basert på novellesamlingen Bare Mjuke Pakker Under Treet av Levi Henriksom, som forøvrig har en liten birolle i filmen som sikkerhetsvakt.



Filmen ble spilt inn i både Östersund, Stjørdal og i Duisburg så en ganske omfattende produksjon med tanke på lokasjoner.



Filmen vant forøvrig også en pris for beste manus på den internasjonale filmfestivalen i San Sebastian i 2010, noe som må sies å være imponerende av en Norsk film.



Selv om Hammer selv påpeker at filmen ikke er en komedie, så vil nok jeg være uenig. Filmen har både dystre og triste sider, men den har også sine komiske deler. Så man kan vel kanskje kalle den for en tragi-komedie, så blir alle fornøyde.



Jeg syntes skuespillerprestasjonene i filmen er overaskende gode, kanskje først og fremst fordi det var veldig få av skuespillerne jeg var kjent med fra før. Når sant skal sies var det kun Fridtjov Såheim og Trond Fausa som jeg kunne navngi av skuespillerne i filmen. Men de gjorde iallfall en meget god jobb.



Filmen er visuelt sett meget flott, men glimrende scenografi, så bare det alene er vredt å se filmen for.



Men desverre så får iallefall ikek jeg helt en god julefølelse av filmen. Filmen er ikke dårlig, men som en såkalt «julefilm» føler jeg at den blir for deprimerende og trist til tider.



En film for de som liker litt annerledes julefilmer.

Terningkast: