16 desember 2013

Dag 16 - Reisen Til Julestjernen




Dagens film er den norske filmen Reisen til Julestjernen fra 2012. Filmen er regissert av Nils Gaup og har Agnes Kittelsen, Stig Werner Moe, Anders Baasmo Christiansen og Vilde Zeiner i hovedrollene.



Synopsis: Like før jul ankommer Sonja en liten landsby sammen med et følge røvere som holder henne i fangenskap. Det hviler en forbannelse over landsbyen.


 Trailer:

 For ti dager siden så jeg Reisen til Julestjernen, og jeg nevnte da at det var uvant å ikke se denne filmen på julaften. Grunne til at den ble sett såpass tidlig var at jeg hadde planlagt å se «remaken» i år, og da var det greit å få sett originalen først følte jeg. 


Jeg må si jeg ble litt overasket for 2 år siden da jeg hørte at de planla å lage en ny utgave av denne historien. Originalen er kanskje den beste julefilmen som er laget her i Norge og jeg må innrømme at jeg ikke helt så hvorfor man skulle lage en ny utgave.


Hovedgrunnen er nok enkelt å greit at det er en enkel måte å tjene inn en god del penger og kanskje også for å få dagens yngre publikum til å se historien i og med at noen kanskje føler at 1976 utgaven er litt utdatert og gammeldags. 


Regissør Nils Gaup er jo helt klart en av Norges beste regissører med storfilmer som Veiviseren, Haakon Haakonson og Kautokeino opprøret under beltet. 


Filmen er helt klart veldig moderne i både form og utseende, og dette er noe jeg føler at taler til dens fordel. Når man først skal lage en ny utgave av historien kan man like godt forsøke å lage den litt annerledes.


Filmen er også mer actionpreget en den tidligere utgaven, noe som vel kanskje er mer forventet av en film fra 2013. Dessverre er det noen scener som iallfall i mine øyne blir litt for overdrevet og flere av effektene i filmen er rett og slett ganske dårlige. 


Skuespillet i filmen er det heller ingenting å si på, mange av Norges beste skuespillere er med i filmen og nykommer Vilde Zeiner gjør en glimrende jobb som Sonja. 


Rent filmteknisk er nok faktisk denne utgaven fra 2013 bedre laget enn originalen, men den har ikke den samme sjarmen som den gamle utgaven og får dermed ikke helt toppkarakter. Dette først og fremt på grunn av for dårlige effekter og nostalgiske grunner.


En overraskende god film som var mye bedre en jeg hadde trodd å håpe på, en film som den yngre generasjon vil sette pris på. Vi litt eldre vil nok heller sette på den gode gamle i flere år fremover. 


Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar