12 desember 2013

Dag 12 - Bush Christmas


Dagens film er den australske Bush Christmas fra 1947 . Filmen er regissert av Ralph Smart og har Chips Rafferty, John Fernside, Helen Grieve, og Nicky Yardley i hovedrollene.



Synopsis: På den austalske utmarken strever en familie med å beholde huset. Deres eneste håp er at deres hest, vil vinne nyttårsløpet slik at de kan beholde huset. Men når hesten blir stjålet må barna dra på et spennede og farlig eventyr for å få han tilbake. 



Endelig en julefilm fra et helt annet kontinent, som man vanligvis ikke forbinder med julefilmer.
Bush Christmas er som sagt en Australsk julefilm og for oss på den nordlige halvkule så ser ikke filmen så juleaktig ut, men i og med at Australia har sommertid under julen så er alt som det skal være. 


Jeg må innrømme at jeg gjorde litt dårlig research når jeg kjøpte inn denne filmen. Jeg var 100% sikker på at jeg kjøpte Bush Christmas fra 1983, men det viser seg at jeg plukket opp originalen fra 1947. Helt ok for min del. 


Historien er enkel, grei å lett å følge. Filmen er i utgangspunktet laget for barn, og jeg tror nok barna lett følger historien her. Filmen har ikke så veldig mye juletema over seg, så den kan vel egentlig sees mer på som en western. Men filmens navn er julerelatert, så den får såklart innpass i festivalen.

 

Filmen var originalen planlagt som er «serial» dt vil si mange småepisoder, men det ble etterhvert bestemt å lage den til en langfilm istedet. 


 
Chips Rafferty og John Fernside gjør gode rolletolkninger som Bill og Jim og gjør noen gode hovedkarakterer som både er troverdige og velspilt. 


 
Hovedgrunnen til at denne filmen har funnet veien over til Europa tror jeg nok er mye på grunn av at remaken hadde Nicole Kidman i sin første filmrolle. Hun har ikke den direkte hovedrollen i den filmen, men siden remaken da fikk innpass over hele verden ble også originalen gitt ut. 


En hyggelig film som egentlig kan sees hele året igjennom. 



Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar