11 desember 2013

Dag 11 - Astrid Lindgrens Jul




Dagens julespesial er den svenske spesialen Astrid Lindgrens Jul. Filmen er regissert av flere av sveriges bedre regissører og har blant annet Kristina Jämtmark, Grete Havnesköld, Jan Ohlsson og Hanna Zetterberg i hovedrollene.



Synopsis: På Saltkråkan blir Stina Skrållan solgt for 25 øre, en slant hun bruker til å kjøpe kokosbolle for. Lotta på Bråkmakergaten er derimot bekymret for at familien ikke får noe juletre - for uten et tre blir det jo ingen ordentlig julefeiring. Ronja Røverdatter setter fast skien i snøen og lager stor oppstandelse hos rumpenissene, Emil steller i stand et stort tabberas til de gamle i Katthult, på Junibakken har Marikken lyst til å gi Abbe en ordentlig fin julepresang, og Kajsa Kavat hjelper mormor å selge karameller på julemarkedet. 

Trailer:

Astrid Lindgrens jul er en samling av de beste julerelaterte seriene/filmene som er bassert på Astrid Lindgren sine bøker. 


Den består av åtte forskjellige deler hvor jeg har sett 7 av de. En av delene vil jeg komme tilbake til ved en senere anledning, rundt den 17. Desember.



Denne dvden får virkelig frem julefølelsen og helt klart også nostalgien ved tidligere juler for oss som har vokst opp med mange av disse filmene. Jeg er ikke gammel nok til å ha sett disse når de opprinnelig ble vist, men i og med at de har blitt vist i reprise mange mange ganger har jeg fått opplevd disse flere ganger. 


Personlig så syntes jeg det er bedre å kunne se hele disse filmene isteden for kun korte avsnitt fra hver enkelt film, men for de minste og de som ikke er så kjent ved Lindgrens verker er det iallfall en fin start.


I og ed at dette kun er en samling så er det ikke mye historie å snakke om i de forskjellige delene, man får en kort sekvens fra alle de forskjellige filmene som alle dreier seg om temaet jul.


Den eneste at disse jeg ikke hadde vært borti før var Kajsa Kavat. Dette er visstnok kun en film på 30 minutter i utgangspunktet så man får prøve å få tak på den, for den virket som en koselig julespesial.

En helt ok julesamling med korte avsnitt, men jeg vil nok heller anbefale å se de forskjellige filmene isteden for denne samlingen, så denne er nok best egnet for de aller minste.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar