06 desember 2013

Dag 06 - Reisen Til Julestjernen



Dagens film er den norske filmen Reisen til Julestjernen fra 1976. Filmen er regissert av Ola Solum og har Knut Risan, Willie Hoel, Harald Heide Steen Jr., Anne Marit Jacobsen og Hanne Krogh i hovedrollene.



Synopsis: Like før jul ankommer Sonja en liten landsby sammen med et følge røvere som holder henne i fangenskap. Det hviler en forbannelse over landsbyen.




 
Jeg må si jeg ble litt overasket når jeg før årets festival leste igjennom filmlisten for de fire tidligere årene. Der manglet nemlig en av de virkelig store juleklassikerene. Jeg var 100% sikker på at jeg hadde sett denne allerede første året og det var vel kanskje grunnen til at den har gått under radaren de siste årene.


Dermed var det ingen tvil om at Reisen Til Julestjernen måtte sees i år. Jeg var såpass heldig at denne filmen var med i en 9-kroners barnefilm kampanje hos Cdon.com, så dette ble den billigste og siste julefilmen som ble lagt til årets liste. Det faktum at filmen er en del av "Norske klassikere" serien, som jeg faktisk samler på skader heller ikke.


Hva kan man si om Reisen til Julestjernen som allerede ikke har blitt sagt alle andre steder. Vel ganske lite så man får heller gjenta en del av det. Reisen Til Julestjernen er basert på Sverre Brandts kjente teatestykke med samme tittel fra 1924 og ble filmatisert i 1976. 


En ting som må nevnes er at det føles veldig uvant å se denne filmen så tidlig i Desember. Jeg har alltid sett denne filmen på Julaften, og kommer nok til å gjøre det også i år, selv om den har blitt sett nå. NRK har vist Reisen til Julestjernen hver julaften i over 30 år og kommer nok til å fortsette med det i mange år fremover. 


Det skal også sies at det er en grunn til at jeg ikke kommer til å anmelde filmen på julaften, men det kommer vi mer innpå den 16. Desember. 


Musikken i filmen er også meget stemning-skapende og den er komponert av ingen ringere enn Johan Halvorsen. Musikken er ikke laget til filmen, men til teaterstykket fra 1924. Den passer perfekt inn i denne eventyrverdenen og holder seg godt til og med 89 år etter at den ble brukt første gang. . Det vil i 2014 forresten være 150 år siden Halvorsen ble født. 


Skuespillerne i filmen er av høyeste kvalitet med i alle ledd. Mange vil nok si at skuespillet er veldig overspilt, men dette kommer nok både av at historien er basert på et teaterstykket, samt at filmen er fra 1974. Jeg syntes dette er mye av sjarmen med filmen og det som gjør den spesiell.


Om man skal være 100% ærlig så er det elementer i filmen som er litt utdatert, men dette visker nostalgien lett bort og gjør dette til en knallgod julefilm. 


Uten tvil en av de beste norske julefilmene som er laget, om ikke den beste. Knallgod underholdning for både store og små. 


Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar