04 desember 2013

Dag 04 – One Magic Christmas


Dagens film er den amerikanske filmen One Magic Christmas fra 1985. Filmen er regissert av Phillip Borsos og har Harry Dean Stanton, Elisabeth Harnois, Gary Basaraba og Mary Steeburgen i hovedrollene.



Synopsis: en engel viser en mor den sanne meningen med julen. Det dreier seg ikke kun om presanger og materialistiske ting, men om alle menneskene som hun bryr seg om.

Trailer:

One Magic Christmas var for meg en helt ukjent julefilm, men i og med at det er Disney som sto bak filmen så var den helt klart verdt å sjekke ut. 


Jeg gjorde meg klar til å sitte igjennom en vanlig Disney julefilm med den sedvanlige hyggen som føler med så godt som alle Disneyfilmer.


Men der ble jeg på mange måter veldig overasket. Når sant skal sies er filmen ganske så trist og det er ikke mye glede å spore i løpet av de første 80 minuttene av filmen. Dette er kanskje ikke noe å kritisere så mye på i en vanlig film, men når filmen heter One Magic Christmas og er en julefilm rettet mest mot barn så ville jeg kanskje foretrukket at filmen var litt mer lystig. 


Her får man både bankran, kidnapping og mord, noe som må sies å være litt spesielt i en julefilm med 7 års aldersgrense. 


Mary Steenburgen og Harry Dean Stanton er to kvalitetskuespillere som virkelig tar med seg noen gode opptredener inn i denne filmen. Stanton er kanskje ikke den stereotypiske engelen, men akkurat det er det som gjør at han blir troverdig i denne rollen. 


One Magic Christmas har fått mye inspirasjon fra klassikeren «It's Awonderfull Life». Det er mange scenarioer og scener i filmen som er ganske så like, men det er på ingen måte noen refortelling av den historien.


Filmen i seg selv er ikke dårlig, men jeg føler at hele markedsføringen av filmen og det faktum at dette er en julefilm for barn blir helt feil med tanke på innholdet i filmen. 



En julefilm helt klart anbefalt kun for voksne. 



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar