08 desember 2013

Dag 08 - Christmas Eve on Sesame Street


 

Dagens film er den amerikanske julespesialen Christmas Eve On Sesame Street fra 1978 . Spesialen er regissert av John Stone og har Jim Henson, Frank Oz, Caroll Spinney og Jerry Nelson i hovedrollene.



Synopsis: Christmas Eve on Sesame Street er julespesilaen til Sesam gjengen. Her forsøker Big Bird å finne ut hvordan julenissen klarer å komme seg igjennom pipa på julafenten. Dette gjør han sammen med sine venner Patty, Kermit og Grover. 


Trailer:


Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til denne julespesialen. Misforstå meg rett, det meste Jim Henson og gjengen har gjort med Sesame Street og The Muppets har vært knallbra. Men det faktum at dette var en TV-spesial som visstnok hadde et knøtt lite budsjett gjorde meg skeptisk. 


Men spesialen er faktisk ikke så ille som jeg var nervøs for, det er ganske tydelig at budsjettet var lite og at man ikke har hatt så mye å jobbe med. Men de gjorde en god jobb og fikk mest mulig ut av det de hadde å jobbe med. 


Min favoritt del av spesialen er uten tvil delen med Bert & Ernie. Dette er i mine øyne to av Sesame Streets beste karakterer og deres sketsj her er veldig morsom. 


I tilegg har vi andre gode karakterer som Kermitt som intervjuer barn om hvordan nissen kommer seg ned pipa og kakemonsteret som er ute etter kaker. 


Delene hvor man ikke har interaksjon med «vanlige» mennesker er nok de jeg føler at fungerer best. 


Sangene i denne spesialen er faktisk overraskende gode. Både «Feliz Navidad» og «True Blue Miracle» for å nevne et par er meget gode sanger og sunget på en glimrende måte. 


Filmen fikk kritikk i etterkant på grunn av Oscar the Grouch sin «I Hate Christmas» sang. Så denne har i etterkant ofte blitt klippet bort når filmen har blitt vist på tv.



Barn i 2013 vil nok kanskje ikke syntes dette er like morsomt som det barna gjorde i 1978, for dette kan nok føles litt gammeldag og utdatert, Men for oss som har vokst opp med disse karakterene er det vel verdt å sjekke ut.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar