18 desember 2014

Dag 18 – Joulutarina



Dagens film er den finske filmen Joulutarina fra 2007. Filmen er regissert av Juha Wuolijoki og har Kari Väänänen, Jonas Rinne, Otto Gustavsson og Hannu-Pekka Björkman i hovedrollene.
Synopsis: I en avsides landsby i Lappland utsettes lille Nikolas for en tragedie som skal gi opphavet til en av de mest folkekjære og myteomspunne personer verden har sett: selveste julenissen, alle barns mest kjærkomne husgjest når julen ringes inn. 


Trailer:

Da er tiden inne for nok en Finsk julefilm. For 3 år siden så jeg en annen finsk julefilm nemlig Rare Exports, som jeg likte meg et godt. S jeg hadde stor tro på Joulutarina eller Christmas Story som er den enklere Engelsk tittelen på filmen.



Dessverre så har jeg kun fått tak på den internasjonale utgaven, som er dubbet over til engelsk. Noe som er litt ergerlig i og med at jeg aller helst ønsket å se den med original lydsporet. Men det er det lite å få gjort med.



Dette er hva jeg kaller en skikkelig julefilm. Finland og Skandinavia generelt er nok slik jeg ser det et av de beste stedene å filme en julefilm, for her er lokasjonene helt glimrende til å få frem julestemningen hos iallfall meg. Her får man snødekte skoger og snø i masse vis noe som virkelig er jul i min verden.



Det er litt vanskelig å bedømme skuespillerferdighetene til skuespillerne her siden de har blitt dubbet over av engelske skuespillere , men jeg følte iallfall at de slik jeg så det gjorde en meget god jobb og da spesielt Hannu-Pekka Björkman som spiller veldig bra som Nikolas.


.
Men mannnen som stjeler showet er helt klart Kari Väänäne som spiller den skumle Iisakki. En stort bedre karakter skal man lete lenge etter og han gjør virkelig en fremragende jobb.



Historien fungerer også veldig godt. Den er både interessant og spennende gjennom hele filmen, og fanger virkelig julestemningen slik jeg ser det.



Som før nevnt en julefilm med skikkelig god julestemning og glimrende å sette på nå i førjulstiden. Flotte saker.



Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar