04 desember 2015

Dag 04 – The Christmas Shoe


Dagens film er den amerikanske filmen The Christmas Shoe fra 2002 . Filmen er regissert av Andy Wolk og har Dorian Harewood, Kimberly Williams-Paisley og Rob Lowe i hovedrollene.
Synopsis: To historier overlapper hverandre i denne filmen hvor en ung gutt forsøker å få tak på et par sko til jul for sin døende mor, mens en advokat forsøker å redde ekteskapet sitt. 

 
Trailer: 

The Christmas Shoe er nok en Tv-film. Denne filmen ble vist for førsrte gang på CBS under julen i 2002. 




Filmen er bassert delvis på boken med samme navn skrevet av Donna VanLiere og på teksten til sangen The Christmas Shoes skrevet av Eddie Carswell og utgitt av gruppen New Song. 



 
Regissør Andy Wolk har god erfaring med julefilmer da han før har regissert andre filmer i samme sjanger som Finding John Christmas, A Town Without Christmas og When Angels Come to Town.
Jeg må innrømme at jeg hverken hadde lest boken eller hørt sangen før jeg så denne filmen, men jeg tror nok i grunn ikke at det spiller så mye rolle sånn sett da filmen (sannsynligvis) gjør en god jobb på egenhånd.



Dette er helt klart en mer klassisk julefilm enn de et par av de andre filmene jeg har sett til nå i år og denne følte jeg at mer hadde den rette julestemningen ved seg. Her har vi gode juleelementer som snø, juletrær og julemusikk, og dette er mer enn nok til å iallefall sette meg i den rette julestemningen. 


 
Jeg har i grunn egentlig ikke sett Rob Lowe i så veldig mange andre filmer før, da bortsett fra den glimrende The Outsiders samt Bad Influence og St. Elmos Fire. I de filmene gjorde han en god jobb og det følte jeg også at han gjorde i denne filmen. 


 
Selv om filmen helt tydelig har hatt et lite budsjett og selve «presentasjonen» kanskje ikke er den helt beste, så er selve historien veldig god og det samme er også skuespillerprestasjonene. Max Morrow i rollen som Nathan bør også trekkes frem da han spiller meget godt her og det er hyggelig å se at han også etter denne filmen har hatt en god del roller i filmer, dog ikke i noen storfilmer. 


 
Filmen har en god balanse mellom å tidvis være ganske trist til å være koselig, så en godt balansert film på den måten. Dette er nok slik jeg ser det mer en «voksen-julefilm» da kanskje noen av temaene som blir tatt opp kan være litt tunge for de aller minste, men filmen litt eldre barn og unge voksne har nok helt klart glede av å se filmen. 


 
Filmen er forøvrig første del i en triologi som også består av filmen The Christmas Blessing som ble gitt ut i 2005 og The Christmas Hope som ble gitt ut i 2009. Men disse oppfølgerne føler andre historier og karakterer. 


 
En overaskende god film med tanke på den litt labre produksjonen, men historien og skuespillerprestasjonene gjør at dette var en godt over middels god julefilm. Anbefalt til de som ønsker litt følelsesladede julefilmer.



Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar