16 desember 2015

Dag 16 – The Christmas Candle


Dagens film er den britiske filmen The Christmas Candle fra 2013. Filmen er regissert av John Stephenson og har Lesley Manville, Samantha Barks og Hans Matherson i hovedrollene.




Synopsis: Langt ute på den engelske landsbygda ligger den sjarmerende landsbyen Gladbury. Legenden forteller at det i flere hundre år har kommet en engel på besøk til den lokale lysmakereren hver 25. jul og rørt ved ett av lysene hans. Den personen i landsbyen som får dette lyset, kommer til å oppleve et mirakel på selveste julekvelden. 
 
Trailer:

I The Christmas Candle så er religion litt mer fremhevet enn det det er i mange andre julefilmer jeg har sett de siste årene. Dette er jo i og for seg hverken rart eller spesielt i og med at julen i utgangspunktet dreier seg om dette. 



Selv om jeg personlig ikke er kristen så føler jeg ikke at innholdet her var overveldende religiøst, så det er ikke en film som er kun for troende for å si det slik. Det er en religiøs historie som blir fortalt her, men det er mer sånn at den blir fortalt, og ikke sånn at man blir påtvunget det for å si det sånn.

 
Syvester McCoy har også en rolle i filmen og han er som alltid en fryd å se uansett hvilken rolle han spiller. Mange vil nok kjenne han best fra tiden som Dro. Who, og de litt yngre kanskje best som Radagast the Brown i Hobbiten filmene. 

 

Sangersken Susan Boyle som vant Britains Got Talent i 2009 har forøvrig også en liten rolle i filmen som Eleanor Hopewell og var hennes skuespillerdebut. 

 
 
Både lokasjonen og kostymene i filmen er nok som jeg føler må fremheves for disse er utrolig bra. Det føltes virkelig ut som om man blir tatt hundre år tilbake i tid og at man er med i historien for å si det slik.



Filen spilte inn rundt 2 millioner dollar noe som jo slettes ikke er så gæærnt for denne typen film, selv om kritikerne rundt om i mine øyne var i overkant harde mot filmen. 


 
Jeg må si jeg ble positivt overasket over denne filmen da jeg faktisk hadde trodd det kom til å være en heller laber tv-film før jeg så den men så feil kan man ta. Om man har sansen for en god britisk julefilm med religiøst innhold er denne å anbefale. 


 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar