14 desember 2015

Dag 14 – The Christmas Dragon



Dagens film er den amerikanske filmen The Christmas Dragon fra 2014. Filmen er regissert av John Lyde og har Dave Bresnahan, Heather Beers og Taon Ackerman i hovedrollene.

Synopsis: En gruppe foreldreløse barn må ut på en eventyrlig reise for å gjennopprette magien og redde julen. 
 
Trailer: 


The Christmas Dragon er en lavbudsjettsfilm laget av Arrowstorm Entertainment. Filmen ble til gjennnom et Kickstarter prosjekt i August 2014. De forsøkte å få inn 50 000 dollar for å få laget ferdig og gitt ut filmen og på 24. September 2014 hadde fått hjelp av 745 personer som til sammen hadde donert inn 51,200 dollar. 

 
 
Regissør John Lyde er på ingen måte ny i filmgamet. Han har vært regissør og editor på en rekke filmer, men da først og fremst kortfilmer. 

 
 
Et spørsmål som jeg ofte har spurt meg selv er om man skal være «snillere» med denne typen filmer som helt klart er veldig lavbudsjett. Skal man være mindre kritisk til dårlige effekter og dårligere skuespillere siden de for eksempel har mye mindre å rutte med en en stor studio-produksjon.


Jeg har slått meg til ro med å tenke at en god film, er en god film og en dårlig film er en dårlig film, uansett hva kostnaden på filmen eller hvem som står bak den. Men så klart noen ganger så er det andre faktorer som nostalgi, godt likte skuespillere etc. som ødelegger denne tankegangen litt. 

 

CGI effektene i filmen er dessverre ikke det store. Jeg skjønner at man gjerne vil lage noe episk og flott i denne typen film, men når effektene blir såpass dårlige som de er her hadde det i mine øyne både vært og sett bedre ut å bruke praktiske effekter. 

 

Skuespillerprestasjonene derimot er det ikke mye å si på .Jeg ble faktisk positvit overakset over hvor god jobb de forskjellige skuespilleren gjorde i denne filmen. Da kanskje spesielt Bailee Michelle Johnson i rollen som Ayden.


Musikken i filmen er meget stemningsfull og helt klart noe av det beste ved hele filmen. Musikken er veldig stemningsfull og passer godt inn i tidsperioden den er satt til. 

 

Det filmen mangler helt i mine øyne er noe som helst slag av jule-elementer. Greit nok at filmen er satt til jul og at det er den som skal «reddes» gjennom filmen, men når ikke jeg ser et fnugg av hverken snø eller andre ting som for meg representerer julehøytiden så er det ikke helt en julefilm for min del. 

 

En helt ok eventyrfilm som dessverre mangler julestemningen, men verdt å sjekke ut for fans av sjangeren. 
 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar