12 desember 2015

Dag 12 – Beethovens Christmas Adventure

Dagens film er den amerikanske filmen Beethovens Christmas Adventure fra 2011. Filmen er regissert av John Putch og har Kim Rhodes, Muro Chambers og Curtis Armstrong i hovedrollene.



Synopsis: En alv har ved et uhell avgårde med julenissens slede og krasjlander i en liten by. Der mister han den magiske gavebagen og det blir opp til Beethoven å redde alven, finne igjen bagen og redde julen før Juleaften.

Trailer:

Jeg husker at jeg når jeg var yngre så de to første Beethoven filmene rundt den tiden de kom ut på VHS. Senere så jeg også Beethovens 3rd når den ble gitt ut på DVD, men etter det så falt jeg av lasset for å si det slik. Vel Beethovens Christmas Adventure er faktisk den 7ende filmen i rekken. 


 
De begynte bra med navngivingen for å si det sånn for de første heter faktisk Beethovens 2nd etc opp til film nummer 5 som het Beethovens 5th. Men så ble tydeligvis dette for kjedelig for produsentene og film nummer 6, fikk navnet Beethovens Big Break (gitt ut i 2008). En åttende film i serien ble gitt ut i 2014 med navnet «Beethoven's Treasure».



De to første filmene i serien var underholdende og sjarmerende når de kom ut, men denne filmen var ikke det store. Mens de første filmene var rimelig realistiske så har det nå virkelig begynt å ta av. Ikke nok med at Beethoven i denne filmen flyr! Men i tilegg så prater han. Og da ikke med hvilken som helst stemmegiver heller, men med Tom Arnold, som vi alle er så overbegeistret for. 


 
Hovedprinsippet i filmen er å dra slapstick-vits etter slap-stick-vits på løpende bånd for å fosøke å lage humor ut av det. Og misforstå meg rett, slap-stick humor er artig det, når det er utført på en god og underholdende måte. Denne filmen klarer ingen av delene i mine øyne. 


 
Filmen kan også skryte av å ha en god del CGI-effekter, men disse er så elendig utført at de påfører filmen mer skade enn positivitet i mine øyne. Men filmen ser iallefall ut som en film og ikke som en tv-serie for selve kinematografien er faktisk ikke så verst i forhold til flere av de andre filmene jeg har sett tidligere denne måneden.



På et eller annet merkelig vis har de også fått selveste John Cleese til å være forteller i denne filmen, noe som må sies å være imponerende. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Cleese fortsatt driver å betaler ned skillsmisse oppgjør til kona si og trenger penger fort, for så dårlig stilt med jobber kan det ikke være for han at han trenger å påta seg å spille i film nummer 7 i en serie om en hund. 


 
Jeg gjorde litt research før årets julefestival og fant ut at jeg nesten kunne kjørt en hel desember med kun julefilmer for jeg fant faktisk hele 22 julefilmer med hunder i hovedrollen så det er tydelig at «jule-hunde-filmer» er populære saker, selv om det (etter hva jeg har sett til nå) er heller lite av de som er gode. 


 
Men nok en gang er vel ikke jeg i hovedmålgruppen for denne filmen, og det kan godt hende at barn under 7 år vil syntes denne filmen er kjempeartig. Men for stort sett alle andre er det bare å holde seg langt unna. 


 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar