09 desember 2015

Dag 09 – Serendipity

  
Dagens film er den amerikanske filmen Serendipity fra 2001. Filmen er regissert av Peter Chelsom og har Jeremy Piven, Kate Beckinsale og John Cusack i hovedrollene.




Synopsis: Jonathan og Sara møttes mens de var på shopping i New York. En natt med juleshopping for deres respektive elskere blir til en romantisk aften. John Vil ta ting videre men Sara er ikke sikker på at de er ment for hverandre. Flere år senere er de begge forlovet men ingen av dem kan slippe tanken på å gi skjebnen en siste mulighet til å føre de sammen. 
 
Trailer:

Jeg må si jeg syntes det er merkelig at jeg ikke har kommet over denne filmen før. Det er jo helt tydelig en julefilm som i tillegg har Kate Beckinsale (som jeg har veldig sansen for) i hovedrollen. Men nå er den iallfall anskaffet og sett igjennom. 


 
John Cusack er en skuespiller som jeg alltid har hatt sansen for og som alltid presterer bra uansett hva for en sjanger det er snakk om. Jeg likte han forøvrig veldig godt i filmer som komedien Sixteen Candles, actionfilmen Con Air, dramafilmen High Fidelity, skrekkfilmen 1408 og Action-Sci-fi filmen 2012. 


 
Eugene Levy har også en rolle i filmen, og han er jo alltid en fryd å se samme hvilken film han spiller i. Han har jo den senere tid blitt best kjent for å spille faren til «Jim» i American Pie filmene, men han viser også her at han faktisk er en meget god skuespiller. 


 
Jeg har jo før nevnt at romantiske-komedier ikke er helt min favoritt sjanger, men det kan virke på meg som om at det hjelper veldig å ha en karismatisk, morsom og veldig pen kvinnelig hovedrolleinnehaver for min del. For eksempel syntes jeg at den romantiske «julefilmen» «While You Were Sleeping» er meget god og det skyldes nok ikke i liten grad Sandra Bullock. 


 
Slik følte jeg det også på denne måten. Denne filmen er både underholdende og tidvis morsom, samt at den har både juleelementer og julestemning. Men den får enda en liten pluss i boka fra min side rett og slett grunnet at Kate Beckinsale (som forøvrig fortsatt 14 år etter at denne filmen ble spilt inn er en usedvanlig pen dame) spiller meget godt i hovedrollen. 


 
Filmen ble forøvrig også endret på like før den ble utgitt. På grunn av terrorhandlingene mot New York 11. September 2001 ble World Trade Center digitalt fjernet fra filmen før den ble utgitt. Dette ble forøvrig gjort også med mange andre filmer på samme tid, noe som jeg personlig ikke helt forstår. Jeg ville vel heller ha tenkt sånn at det faktum at disse bygningene kan bli sett i filmen på mange måter hedrer de som mistet livet, istedet for å fjerne bygningene helt, men det kan jo hende at jeg ikke tenker på samme måte som de amerikanerne som faktisk sto midt oppe i dette. 


 
Filmen var en suksess når den ble gitt ut og utifra et budsjett på 26 millioner dollar spilte den inn 77 millioner, noe som må sies å være bra for en romantisk-julekomedie. 


 
Dette var faktisk den første av Peter Chelsom sine filmer som det ble tjent inn penger på. Så de 5 filmene han laget før denne gikk altså i minus. Noe som jeg synes er litt arrt med tanke på at han blant annet hadde regisert både Hear My Song og The Mighty som nå begge er sett på som to klassiske 90-tallsfilmer. 


 
Jeg ble positivt overasket over denne filmen og denne går nok inn i rekken av julefilmer som jeg kommer til å se i løpet av Desember i årene som kommer. 


 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar