11 desember 2009

10. Desember: Edward Scissorhands


Dagens film ut er vel også en litt mer alternativ julefilm. Men nok en gang så er både julefest og snø med i filmen. Dermed føler jeg at dette kan karakteriseres som en julefilm.



Edward Scissorhands er en film fra 1990 laget av Tim Burton. Tim Burton har også laget andre knallbra filmer som Beetlejuice, Batman, Batman Returns, Ed Wood, Mars Attacks, Sleepy Hollow, Corpse Bride, Big Fish, Charlie and The Chocolate Factory, Sweeney Todd, samt at han har skrevet historien til The Nightmare Before Christmas. Så en produktiv og flink filmmaker.



Kort sammendrag:
A modern day fairy tale which tells the story of Edward, the man created by an inventor, who died before finishing him and left Edward with scissors where he should have hands. One day when the local "Avon" representative calls at the historic mansion where Edward has been living alone, she takes him home to stay with her family. He has to adapt to the new life and environment that he isn't used to. Soon he shows a talent in cutting hair and hedges, and wins every body's heart. But life isn't always so sweet...



Når jeg var litt yngre likte jeg ikke denne filmen i det hele tatt. Men når jeg nå ser den igjen så må jeg si at synet mitt er forandret. Filmen er rett å slett utrolig bra. Historien er god, skuespillet er glimrende, musikken er fantastisk og kulissene og lokasjonene er usendvanlig gode.



Både Johnny Depp og Winona Ryder spiller utrolig bra i denne filmen og selv om jeg ikke er så veldig overbegeistret for frøken Ryder så er hun slettes ikke så værst i denne filmen. En annen skuespiller som virkelig må trekkes frem er en av mine favorittskuespillere nemlig Vincent Price som i denne filmen spiller i sin siste film.



Filmmusikken til Danny Elfman er som før sagt meget bra. Elfman hadde jeg heller ikke helt sansen for i mine yngre dager, men nå må jeg nok inrømme at musikken fra denne filmen er et av et av de beste eksempler på god filmmusikk som er laget.



Alt i alt en MEGET god film og i mine øyne en film verdig tittel "God Julefilm".



Terningkast:

2 kommentarer:

  1. Ja denne filmen ER bra. Måtte liksom smile meg litt igjennom teksten her, tror vi har hatt diskusjoner om denne filmen samt Elfman tidligere:)

    Bra film og passe julete, litt magisk :)

    SvarSlett
  2. Må være lov å forandre seg litt oppigjennom årene :-)

    Snart er det tid for ny Depp, Burton, Elfman film ser du kanskje :-) Den 20ende er dagen :-)

    SvarSlett