06 desember 2009

5. Desember: A Christmas Carol



Vel, dagens film skulle egentlig vært Gremlins, men i og med at jeg ble invitert inn til Oslo i dag for å se A Christmas Carol med Jim Carrey i 3-D så kunne jeg rett og slett ikke si nei til det.

Kort handlingssammendrag:
Miser Ebenezer Scrooge is awakened on Christmas Eve by spirits who reveal to him his own miserable existence, what opportunities he wasted in his youth, his current cruelties, and the dire fate that awaits him if he does not change his ways. Scrooge is faced with his own story of growing bitterness and meanness, and must decide what his own future will hold: death or redemption.



Dette er faktisk den første filmen jeg noensinne har sett i rodentlig 3-D. Jeg har såklart sett på noen filmer hjemme med disse tåpelig utseende papp brillene med et grønt og et rødt glass, men man får ikke full 3-D effekt av disse, spør du meg iallefall.



Denne filmen derimot følte jeg virkelig at 3-D effektene fungerte meget godt på. Filmen er helt tydelig laget for å vises i 3-D i og med at man har mange scener hvor ting flyr i mot skjermen og/eller man flyr gjennom gjenstander osv. Filmen er laget av Robert Zemeckis som også har laget en av mine absolute favorittjulefilmer nemlig The Polar Express.



Måten filmen er laget på er utrolig bra og dette er vel faktisk den beste animerte filmen med mennesker i hovedrollene som jeg har sett. Skuespillerne gjør gode voice-overs og karakterene de spiller ligner faktisk på skuespillernene som spiller dem.



Historien i filmen er det såklart ikke noe å si på. "Charles Dickens A Christmas Carrol" er vel en av de mest kjente julefortellingene og bør være kjent for de fleste. Desverre følte jeg at noen av scenene ble litt dratt ut nettopp for å vise disse 3-D effektene, og det gjorde at filmen noen ganger ble litt treg for å si det slik.



På kinoen var det rundt 80% barn fra 8-12 år, noe som i grunn overasket meg litt. Filmen har 11 års grense, noe som jeg faktisk støtter. Det var faktisk noen av scenene som var litt skremmende og til og med jeg skvatt faktisk til et par ganger, selv om jeg har lest hitorien mange ganger og sett mange filmversjoner av historien (Med andre ord så viste jeg sånn ca hva som kom til å skje).



Men filmen var faktisk meget godt laget og jeg syntes det var en meget god film. Det eneste som egentlig plaget meg var alle barna som KONSTANT stilte spørsmål ved alt som skjedde, og som alltid var det MYE krasling med papir og knasking på godteri. (Men det kommer vel kun av at jeg begynner å bli gammel og setter pris på å se filmer i stillhet.)


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar