16 desember 2009

15. Desember: A Christmas Carol (1984)


Dette er faktisk den andre "A Christmas Carol" adapsjonen jeg har sett i JuleFilmFestivalen i år Denne filmen erstatter da "A Muppet Christmas Carol", i og med at jeg allerde har sett Muppet versjonen 3 ganger følte jeg at det var greit å bytte den ut med denne som jeg faktisk ikke har sett.



A Christmas Carol er da en julefilm fra 1984 regisert av Clive Donner (som blant annet også har laget What's New Pussycat, samt TV utgaver av klassiske filmer som Thief Of Baghdad, Oliver Twist, Scarlett Pimpernell og To Catch A Thief.



Kort sammendrag:
Ebenezer Scrooge is a miser who cares only about making money. He has no friends, has disowned his only living relative - his nephew Fred - and generally treats everyone he meets with an air of contempt. He particularly loathes Christmas, which he a sees as an excuse for picking a man's pocket once a year, and only reluctantly give his clerk Bob Cratchit the day off. On Christmas Eve however, he is visited by the ghost his long dead partner, Jacob Marley, who begs him to change his ways. Refusing to do so, he's told that three ghosts - the Ghosts of Christmas Past, Present and that which is Yet To Come - will visit him that night. In doing so they shoe him what he has lost and what he will leave behind after he is gone unless he mends his ways.



Denne utgaven av A Christmas Carol er faktisk også en TV-film, men la ikke dette lure deg til å tro at dette er dårlige greier. Dette er faktisk den beste utgaven jeg har sett av denne historien, og den følger faktisk boken veldig godt.

Men det som vireklig gjør denne filmen så bra er uten tvil George C. Scott som spiller Ebenezer Scrooge. Scott er kanskje best kjent for sin rolle som General "Buck" Turgidson i "Dr Strangelove or: How I Learned To Stop Worrying and Love The Bomb. Men rolletolkningne hans i denne filmen er virkelig ikke langt unna.



Scott spiller Scrooge med en fantastisk innlevelse og iallefall jeg føler at Scott virkelig ER Scrooge i denne filmen. Jeg føler at alt stemmer overens med slik JEG ser for meg at denne historien virkelig er.



En virkelig juleklassiker som er å anbefale til alle som liker gode julefilmer og/eller Dickens.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar