03 desember 2012

Dag 3 – Jingle All The Way


Dagens film er den amerikanske filmen Jingle All The Way fra 1996. Filmen er regissert av Brian Levant og har Jake Lloyd, Phil Hartman, Sinbad og Arnold Schwarzenegger i hovedrollene.



Synopsis: Howard Langston (Schwarzenegger) har lovet sin lille sønn en Turbo-Man actionfigur i julegave, uten å være klar over at det er julens mest etterspurte leketøy. Og så begynner en hektisk jakt som bringer Howard i konflikt med et hyperstresset postbud (Sinbad), en snuskete, falsk julenisse (James Belushi) og alle travle foreldre i byen, alt sammen i morsom julekomedie for hele familien. 


 




La oss først starte med filmens store stjerne nemlig Arnold Schwarzenegger. Arnold er en av vår tids største Actionstjerner, men som komedie skuespiller er han heller middelmådig. Han spilte i 5 komedier på 90-tallet. Twins, Jingle All The Way, Junior, Kindergarden Cop og Last Action Hero. I min bok er det egentlig kun Last Action Hero av disse som nå i dag er i nærheten av å være festlig, og den eneste grunnen til det er egentlig at Arnold spiller på alle stereotypene fra action filmene sine.



Når man da setter opp Sinbad som Arnolds komedie partner i denne filmen så er man allerede ute å kjøre. Grunnen til dette er ganske enkel, Sinbad er virkelig ikke morsom, på noen som helst måte. 

 

Selve hovedhistorien er slettes ikke halvgæærn, og hadde man fått noen andre skuespillere med i filmen så tror jeg at den kunne blitt både underholdende og god. Men dessverre så er castingen helt feil og dermed faller også historien helt sammen.



Jeg husker at når jeg var en 6-7 år syntes jeg denne filmen var både morsom og underholdende, så det er nok godt mulig at jeg har blitt for gammel for denne filmen rett og slett.



Vel, filmen gav i allefall verden et såkalt internet-meme ekstra å kose seg over :-)

 
En skuffende dårlig start på årets festival, og jeg håper virkelig det tar seg opp utover ellers kommer dette til å bli en lang førjulstid sånn filmmessig sett.



Terningkast:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar