02 desember 2016

Dag 02 – Mirakel


Dagens film er den norske filmen Mirakel fra 2006. Filmen er regissert av Thomas Kaiser og har Ingar Helge Gimle, Stig henrrik Hoff, Christian Skolmen og Eva Röse i hovedrollene.

 

Synopsis: Karsten står på stedet hvil. Det har han gjort siden han ble enkemann for fire år siden. Han tror han har det fint inntil han møter det som kan være den store kjærligheten.Victoria er en sterk og fremgangsrik forretningskvinne, og Karsten er skråsikker på at hun står for alt han forakter. Men er det virkelig slik, eller bruker han det som en unnskyldning for å beskytte seg selv?


Da var det tid for årets norske innslag i JuleFilmFesticalen i form av Mirakel fra 2006. Jeg begynte faktisk å se denne filmen når jeg jeg kjøpte den i sommer, men etter å ha sett at første scene inneholdt både en julegateåpning og snø fant jeg ut at den sannsynligvis vill gjøre seg bedre i Desember. 

 
 Nå er ikke jeg så veldig overbegeistret for romantisk komedier i utgangspunktet, og denne filmen her føler jeg egentlig mangler veldig mye av «komedie» aspektet. Jeg har full forståelse for at jeg garantert ikke er i hoved målgruppen for denne filmen, men historien er ikke fengende og på tross av en spilleitd på 105 minutter klarer den ikke fenge interessen min så lenge. 

 
 Thomas Kaiser som er regissør på filmen har ikke gjort allverden i form av spillefilmer før, da han kun har regissert to filmer i form av denne og Pelle Politibil fra 2006. Men han regisserte serien Fox Grønland i 2003, og har stått bak kamera i en haug med episoder i to av de største norske dramaseriene gjennom tidene i form av Familiesagaen de syv søstre og Hotel Cæsar. 
 













 Eva Röse er en skuespillerinne jeg kjenner best fra den svenske krimserien Maria Wern hvor Röse spilte tittelrollen. Hun hadde også en av hovedrollene i den glimrende norske thrillren Villmark fra 2003. 


 








 Hun og Christian Skolmen (som vel dessverre fortsatt er best kjent for å være sin fars sønn) gjør en helt ok jobb i hovedrollene her og har en god kjemi seg i mellom. En god del andre kjente norske film og tv-fjes som Håvard Bakke, Stig Henrik Hoff, Ingar Helge Gimle, Thorbjørn Harr og Lise Fjeldstad titter også innom i løpet av filmen.











Et av hovedproblemene mine med filmen er rett og slett det at den er en smule deprimerende. Jeg er kanskje i mindretall her, men sånn generelt liker jeg at julefilmer er oppløftende og underholdende, ikke deprimende og triste. 


 








Så er Mirakel en ny norsk juleklassiker? Nei, helt klart ikke. Den føltes mer som en litt kjedelig dramafilm med innhold av jul. Så om man ikker overmåtelig glad i romantisk dramafilmer kan man holde seg unna. Men noen finne julemotiv finner man i filmen iallfall.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar