17 desember 2016

Dag 17 –L'apprenti Père Noël


Dagens film er den frank-irske filmen L'apprenti Père Noël fra 2010. Filmen er regissert av Luc Vinciguerra og har Bruno Salomone, Lorànt Deutsch, Jean-Pierre Marielle og Julie Gayet som stemmegivere. 

 
Synopsis: Julenissen har et stort problem. Han begynner å se dårlig og han husker ikke så godt mer. Han vil ikke trekke seg tilbake, men han må følge regler for julenisser å finne seg en etterfølger. Den heldige vil bli valgt blant millioner av barn. Men navnet må være Nicholas, være foreldreløs og ha et godt og varmt hjerte. 
 


Nok en lånefilm fra Kurt Morgan Skjæringrud, så takk nok en gang for lånet. Denne filmen sto egentlig ikke på listen over årets filmer men når den lå med i en «lånepose» med filmer så tenkte jeg at jeg like godt kunne slå to fluer i en smekk og inkludere den i årets festival. 

 
Jeg både hevder og står for at jeg liker å se filmer på originalspråket, og i dette tilfellet hadde jeg valget mellom å se filmen med det originale franke lydsporet og det norsk-dubbede lydsporet. Eller det vil si, dette var det jeg trodde jeg hadde mulighet til siden det på Blu-ray coveret sto at filmen hadde Norsk og Frank lydspor. Men neida, filmen hadde kun dubbet norsk lydspor så da ble det norsk på meg. 

 
 
Det viser seg at den originale franke utgaven aldri har blitt gitt ut utenfor Frankrike, av hvilken grunn dette er har jeg desverre ikke klart å finne ut. 

 
L'apprenti Père Noël vant i 2011 en UNICEF pris for beste animasjonsfilm rettet mot barn på 2011 prisutdelingan Annecey Internation Animation Festival i Frankrike.
Filmen er forøvrig basert på den animerte tvserien SantApprentice som ble laget I 2006 og som gikk over 50 episoder. 

 
Filmen er slettes ikke så verst. Animeringen er grei nok, historien er enkel og ikke noe nytt, men fungerer greit I de . Men jeg kjenner at jeg ett og slett har blitt for gammel til å se dubbet tegnefilm. Det går fint med ting jeg selv så dubbet når jeg var yngre, men nyere filmer føler jeg rett og slett blir dårligere med norsk språk. 

 
Nå skal det vel sies at jeg ikke er I hovedmålgruppen til denne filmen, da jeg vil tro at mindre barn vil syntes dette er artige saker. 

 
I 2013 kom det en oppfølger til filmen med navnet «L'Apprenti Père Noël et le flocon magique» (The Magic Snowflake). 

 
L'apprenti Père Noël er en helt ok animert julefilm for de minste uten de store høyde eller lav-punktene. Grei underholdning for de minste. 

 
Terningkast: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar