04 desember 2016

Dag 04 – En underbar jävla jul



Dagens film er den svenske filmen En underbar jävla jul fra 2015 . Filmen er regissert av Helena Bergström og har Anastasios Soulis, Maria Lundquiest, Robert Gustafsson og Bergstrøm selv i hovedrollene.


Synopsis: 27 år gamle Simon og Oscar har vært sammen i tre år. Sammen med deres gode venninne Cissi, har de kjøpt ett hus i Bromma. Hele huset har et stort behov for renovering, men det er ett rom som har blitt satt som første prioritet. Barnerommet. Det står allerede ferdig ettersom Cissi er 9 måneder på vei. Men hvem er faren til barnet? Det kan være enten Oscar eller Simon. Sammen skal trioen skape en familie. 
 

Regissør Helena Bergstöm er en anerkjent og vel etablert svensk skuespillerinne som ar spilt i over 30 filmer, men hun har også regissert et par filmer før i form av Se upp för dårarna, Så Olika og Julie. Jeg har ikke sett noen av de tidligere filmene hun har regisert så jeg kan desverrer ikke sammenligne hvordan denne er opp mot de. 

 
Robert Gustafsson er en skuespiller jeg har sansen for. Han har igjennom de siste 25 åra laget mange gode karakterer og er for det meste er artig kar. Han er nok også det store trekkplasteret til denne filmen (ikke minst fordi ansiktet hans er klistret over hele filmplakaten). 

 
Desverre føler jeg ikke at denne filmen er noe høydepunkt i karrieren hans. Han går for det meste rundt og sutrer og roper her, og humor er det ikke mye å se noe til. 

 
Maria Lundqvist spiller også meget godt i rollen som Monica her og er vel kanskje best for sine roller i andre svenske kvalitetsfilmer som Sprängaren, Familjehemligheter, Heartbreak Hotel.


Filmen hadde først tittelen «God Jul!» når den var under utvikling, men underveis i innspillingen byttet filmen navn til «Härlig Är Jorden». Men likke før filmen var ferdig ble det bestemt at filmen skulle ha tittelen den nå har, nemlig «En underbar jävla jul». 

 
Filmen var forøvrig også den mest sette svenske kinofilmen i Sverige i 2015 så een gjorde en god figur når den kom på kino i November 2015. 

 
Jeg har tidligere år sagt litt om hva jeg mener en julefilm bør inneholde og da samtidig også ikke inneholde og denne filmen føler jeg dessverre går litt inn under den siste kategorien. Det blir hakket for mye krangling, banning og intriger for min del i denne filmen. Julefilm er noe iallfall jeg (primært) ser på for å få julestemning og glemme litt det som foregår ellers i verden. 

 
Jeg følte liksom ikke at jeg fikk noe nevneverdig julestemning av denne filmen selv om hele filmen jo faktisk foregår og dreier seg om julen. Filmen forsøker å redde seg inn med en «hollywood-ending» men da har iallfall jeg allerede mistet interessent og i grunn bare venter på at filmen skal bli ferdig. 

 
Heller skuffende greier som ikke gav meg mye julestemning. Filmen skal vist også være en «skikkelig morsom komedie» men humoren ute-ble helt for min del. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar