09 desember 2016

Dag 09 – It's a Wonderful World



Dagens film er den amerikanske filmen It’s A Wonderful World fra 1939. Filmen er regissert av W.S. Van Dyke og har Guy Kibbee, Nat Pendleton, Claudette Colbert og James Stewart i hovedrollene.


Synopsis: Privatdetektiven Guy Johnsons klivstid-klient Willie Heywood er arrestert for mord. Guy Johnson gjemmer han unna som best mulig slik at han selv kan fange den virkelige mordern. Underveis blir både Guy & Willie arrestert og Guy må jobbe hardt for å finne ledetråder og en måte å frigjøre sin klient samtidig som han selv rømmer fra fengslet. 
 
Trailer:

Dette er en film jeg har vurdert å få tak på og se i løpet av festivalen før, men siden jeg ikke gjorde så mye research tok jeg det for gitt at It's a Wonderful World var den samme filmen som «It’s A Wonderfull Life». I og med at begge filmene har James Stewart i hovedrollene og er gitt ut rundt samme tid sjekket jeg ikke opp noe mer rundt det. 

 
Regissør W.S. Van Dyke laget rundt 90 filmer i løpet av sin karriere men det er nok denne, The Thin Man og Tazan The Ape Man fra 1932 han er best kjent for. 

 
Claudette Colbert er en skuespillerinne jeg har veldig sansen for, hun har spilt i storfilmer som Let's Make It Legal, Three Came Home, Cleopatra, Imitation of Life og It Happened On Night og hun er alltid en fryd å se i disse filmene. 

 
Colbert og Stewart spiller glimrende sammen i denne filmen og har virkelig god kjemi seg imellom. James Stewart spilte etter min mening omtrent aldri dårlig samme hva slags film eller rolle han fikk.


Mange har hevdet at han ikke hadde så stort register som skuespiller og stort sett spilte de samme rollene på samme måte i alle filmene han spilte i, noe som det vel kanskje er noe sannhet i, men det spiller liten rolle slik jeg ser det når prestasjonen jevnt over er meget bra.

 
Filmen skulle egentlig hatt navnet «The Greatest Gift», men underveis i innspillingen så ble den endret til A Wonderfull World da produsentene mente dette var et mer passende navn til filmen. 

 

Nok en gang må man inn på temaet, om dette egentlig er en julefilm. Vel, nei det er den ikk, ikke på noen som helst måte. Jeg husker ikke hvor jeg leste anbefalingen til å se denne filmen under JuleFilmFestivalen, men jeg lurer litt på om perosnene egentlig mente It’s A Wonderful Life, for denne filmen er på ingen måte noen julefilm. Så en skikkelig bommert av meg deg. 

 

Så alt i alt en glimrende film, som sikkert kan sees i julen, men så langt i fra en julefilm man kan komme,dermed blir JuleFilm terningkastet deretter dessverre. 

 
Terningkast:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar