13 desember 2016

Dag 13 – The Night Before






Dagens film er den amerikanske filmen The Night Before fra 2015 . Filmen er regissert av Jonathan Levine og har Lizzy Caplan, Anthony Mackie, Seth Rogan og Joseph Gordon.-Levitt i hovedrollene.


Synopsis: De tre bestekompisene Ethan (Joseph Gordon-Levitt), Issac (Seth Rogen) og Chris (Anthony Mackie) har alltid feiret jul sammen. Men alle begynner å bli opptatt med sitt, og det ser ut til deres siste samlede julefeiring står for døren. Derfor bestemmer de seg for å gjøre det til tidenes julefest en natt på byen i New York. 
 

Filmen hadde en lagt struktur når innstillingen startet og historien var ferdig, men manuset og komikken i filmen ble til underveis da skuespillerne improviserte de fleste scener når de ble filmen. 

 

Ideen til filmen kom når Rogan, Levitt og regissør Levine laget deres forrige film 50/50 hvor de diskuterte julefilmer og det viste seg at alle tre hadde hatt lyst over lengre tid til å lage en julekomedie. 

 
Filmen ble laget på et budsjett på rundt 25 millioner dollar og spilte inn rundt det dobbelte på kinovisning så filmen må sies å ha vært en suksess. 

 
Jeg er vanligvis ikke så veldig fan av Seth Rogans humor. Filmer som Superbad, The 40 Year Old Virgin, Pineapple Express og Knocked Up er regnet som modern humor klassikere, men for min var disse heller platte kjedelige greier. 

 
Denne filmen er desverre ikke mye annerledes sånn sett. 

 
Før har jeg nevnt hva jeg ser etter når jeg ser en julefilm for å få en julefølelse. I denne filmen har man både dop, død, sex, banning og vold, noe som jeg ikke forbinder med en julefilm. Mulig jeg har litt sånn «The Dove Foundation» syn på julefilmene mine, men det får heller være. 

 
En annen komedie som Bad Santa  har jeg jo for eksempel gitt en meget god karakter så det er jo ikke det at litt mer «voksne» julekomedier alltid er dårlige. 

 
Denne filmen blir derimot litt for «ungdommelig» etter min smak, og ikke fikk jeg mye julestemning av den heller dessverre. 

 
Terningkast:
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar