05 desember 2016

Dag 05 – Saving Santa


Dagens film er den amerikanske filmen Saving Santa fra 2013. Filmen er regissert av Leon Joosen og Aaron Seelman og har Tim Conway, Tim Curry, Martin Freeman og Ashley Tisdalesom stemmegivere. 

 
Synopsis: Den håpløse alven Bernard drømmer om å bli oppfinner. Men han er en tosk blant alle de andre alvene, fordi hans oppfinnelser alltid mislykkes. En dag blir julenissen kidnappet og Bernard vil nå ha en perfekt mulighet til å vise hva han er verdt. 
 


Her i Norge går filmen under navnene «Oppdrag Red Julenissen» Eller «»Misjon Redd Julenissen»
Jeg var ganske nervøs for denne filmen i og med at det kun var listet opp et lydspor på min DVD utgave og det var norsk lydspor. Dubbing var jo i og for seg greit når jeg selv var liten, men når man etterhvert har blitt voksen så liker man (iallfall jeg) best å se filmene på originalspråket om det lar seg gjøre. 

 
Men heldigvis viste mine bekymringer seg å være unødvendige da filmen faktisk hadde både Engelsk, Norsk, Svensk og Dansk lydspor og jeg valgte da så klart å se filmen med det engelske lydsporet.


Akkurat stemmegivningen var vel faktisk noe av det som reddet denne filmen for min del. Tim Curry i rollen som Neville Baddingston og Martin Freeman som Bernard Elf har begge to veldig karakteristiske og gode stemmer som passer godt for animasjonsfilm og hørtes faktisk ut som om de hadde det litt gæy når de spilte inn stemmene sine til denne filmen. 

 
De fleste animasjonsfilmer som har blitt laget de siste årene har blitt flinkere og flinkere til å forstå at det ofte er foreldre og barn som ser animasjonsfilmer sammen, og at det da kan være greit å ha med litt innhold som også kan more de voksne. Her er det dårlig med det, men dette er nok en film som er rettet mer mot den aller yngste målgruppen enn mot familien. 

 
Animasjonen i denne filmen er faktisk ikke så aller verst. Det er Prana Animation Studios som står bak dette og de har før laget filmer som Pixie Hollow Games, Legends of Oz: Dorothy's Return og fire Tinker Bell filmer. Så tydelig et selskap som etterhvert har fått litt erfaring med å lage små-barn filmer. 

 
Som før nevnt er jeg ikke sånn veldig glad i sanger i barnefilmer, og i denne filmene var det ikke noe utakk. Nok engang blir det litt vel mye av de og de er rett og slett for lange. Med andre ord så stopper handlingen veldig ofte opp for at det skal synges en sang noe som i lengden blir ganske slitsomt. 

 

Så Saving Santa er ikke en helt håpløs film, og jeg er nok helt sikker på at små barn vil syntes dette er veldig stas. Men for de litt større av oss er ikke dette helt det store. Så med andre ord en film for de minste.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar