05 desember 2017

Dag 05 –Jingle All The Way





Dagens film er den amerikanske filmen Jingle All The Way fra 1996. Filmen er regissert av og har Jake Lloyd, Rita Wilsom, Sinbad og Arnold Schwarzenegger i hovedrollene. 

 
Synopsis: Howard Langston har lovet sin lille sønn en Turbo-Man actionfigur i julegave, uten å være klar over at det er julens mest etterspurte leketøy. Og så begynner en hektisk jakt som bringer Howard i konflikt med et hyperstresset postbud, en snuskete, falsk julenisse og alle travle foreldre i byen.

Trailer:

Brian Levant er en veletablert regissør som har spesialisert seg på barnefilmer. Blant hans mest kjente filmer finner man titler som The Flintstones, Little Giants, Snow Dogs, Are We THere Yey, The Spy Next Door og A Christmas Story 2. 

 
Filmen er jo også produsert av Chris Columbus som har stått bak andre storfilmer som Home Alone, Mrs. Doubtfire, Adventures In Babysitting, Heartbreak Hotel og de to første Harry Potter filmene.Men desverre hjelper det lite å ha disse to mennene til å styre over filmen når resultatet blir såpass labert. Jingle All The Way er en film jeg har sett tre ganger før og de foregående gangene har ikke vært noe god opplevelse og denne opplevelsen ble ikke mye bedre, på tross av at filmen ble sett på Blu-Ray. 


Filmen blir alt for masete og stressende etter min smak, noe som jeg har følt helt siden jeg så den for første gang da jeg var barn. Det hjelper heller ikke veldig at både Arnold og Sinbad er virkelig «over-the-top» når det kommer til skuespillet her. Det føltes liksom veldig kunstig og unaturlig hele greiene og blir rett og slett aldri noe morsomt. 

 
Det er vel ikke så veldig hyggelig å skrive negative ting om barneskuespillere, men Jake Lloyd er en skuespiller jeg aldri har fått dreisen på. Han føltes veldig slitsom i The Phantom Menace og denne som er de filmene jeg har sett han i. Han spilte forøvrig kun i 5 filmer i løpet av sin skuespillerkarriere. 

 
Filmen føltes veldig lang når jeg så den denne gangenog og blir mot slutten i mine øyne rett og slett kjedelig og jeg tok meg selv flere ganger i å se på klokken for å se om filmen snart var slutt.Phil Hartman er vel den eneste av hovedkarakterene jeg føler at spiller godt her, men desverre er han ikke med i nok scener i filmen.

 
Men uavhengig av hva jeg syntes om filmen så var den en suksess når den kom og tjente inn 130 millioner dollar av en budsjett på ca 75 millioner. Filmen er jo også en film man ser på TV hvert år rundt juletider så noen liker den tydeligvis.

 
Filmen fikk en oppfølger i 2014 i form av Jingle All the Way 2 som jeg ikke har sett enda. Men med Larry the Cable Guy og Santino Marella i hovedrollene har jeg ikke noe tro på at den filmen er noe jeg absolutt må kjøpe inn med det aller første. Noe karaktersnittet på 3,9 på IMDB bekrefter.

 

Fox ble forøvrig saksøkt i 2001 for 19 millioner dollar av Murray Hill Publishingda det ble hevdet at de hadde stjålet ideen bak filmen. Men i 2004 ble kravet hevet. 


Ikke en film jeg personlig setter på rundt juletider, men kjernepublikumet her er vel for det meste den yngre garde så har du noen barn i hus kan den jo settes på for å se om de iallfall liker den.

Terningkast:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar