12 desember 2017

Dag 12 – The Nutcracker


Dagens film er den britisk/ungarske filmen The Nutcracker fra 2010 . Filmen er regissert av Andrey Konchalovskiy og har Elle Fanning, Nathan Lane, Frances de la Tour og John Turturro i hovedrollene. 

 
Synopsis: Bli med Mary på et spennende eventyr der nøtteknekkeren hennes plutselig blir levende og tar henne med til en magisk verden fylt av fantastiske leker, søtsaker og dansende feer. Mary oppdager snart at den onde musekongen truer kongeriket, og for å redde nøtteknekkeren må Mary løse en hemmelig gåte som kan befri prinsen og kongeriket hans. 
 
Trailer:

The Nutcracker er en samproduksjon mellom England og Ungarn og er vistnok også laget i 3D, selv om jeg har sett 2D utgaven. 

 
Detet er langt på nær den første utgaven av The Nutcracker som har blitt laget da det eksisterer i alle fall rundt 50 forskjellige utgaver av denne baletten i film format. Selve balletten som hadde premiere i St. Petersburg i 1892 er igjen basert på historien «"The Nutcracker and the Mouse King» skrevet av E. T. A. Hoffmann I 1816.


Andrey Konchalovskiy er en meget veletablert russisk regisør med mange mange russiske filmer bak seg, uten at jeg desverre kan si at je har sett noen av dem. Men han har derimot også regissert to amerikanske filmer som jeg syntes er glimrende nemlig Tango & Cash og Runaway Train. 

 
Musikken i filmen er det Tim Rice som står bak og han er er virkelig en av de store innenfor musikkproduksjon. I tillegg til å ha laget musikekn til en haug med tv serier så står han også bak ting som Aladdin, Lion King, Beauty And The Beast og Evita for å nevne noen.


Til å være basert på en ballett er det i grunn ganske lite av akkurat det i denne filmen. Dette er jo en barnefilm i utgangspunktet, så jeg syntes det var litt rart at de valgte å gjøre om «Rat King» fra balletten til en nazi-rotte i denne filmen. En merkelig avgjørelse.

 
Skuespillet føler jeg heller ikke er helt på topp her. Skuespillere som Nathan Lane og John Turturro er folk jeg vanligvis liker veldig godt i omtrent uansett hva de spiller i, men her føler jeg at de virkelig ikke får frem sitt beste. 

 
Når det gjelder Aaron Michael Drozin og Elle Fanning som spiller Max og Mary blir ikke ting bedre. Fanning søstrene har jeg dessverre aldri fått dreisen på og jeg føler i grunn ikke at noen av de er så veldig gode skuespillere. Yngste-søster Fanning har samme problem her som hun pleier å ha og det er det at jeg føler ting blir så følelsesløs og hun føltes for min del veldig uengasjert.

 
Men filmen skal ha for at den har veldig flotte visuelle effekter, men dessverre gjør ikke det filmopplevelsen veldig mye bedre når historien er såpass u-inspirrerende.

En heller skuffende filmopplevelse som i tilegg er iallefall 15 minutter for lang og jeg føler det er mange bedre utgaver av denne historien å søke opp om man er interresert. Som for eksempel TV-ballett utgaven fra 1985 av John Vernon som er glimrende eller 1986 utgaven av Caroll Ballard for de som vil ha litt mer filmelementer. 

 
Men jeg ser at andre er veldig delte i sin oppfatning av filmen, så for de som er eventyrlystne så kan det jo være greit å gjøre seg opp sin egen mening. Jeg ble desverre ikke veldig imponert. 
 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar