24 desember 2018

Dag 24 – Amalies Jul




Dagens film er den norske julekalenderen Amalies Jul fra 1995. Serien er regissert av Torunn Calmeyer Ringen og har Harald Heide-Steen Jr., Pia Borgli, Jan Hårstad og Anne Marie Ottersen i hovedrollene. 

 
Synopsis: . I stallen til det store huset holder Nissefamilien med Nissefar, Nissemor og Nisseungen til. For Nissefamilien er førjulstiden preget av Den Store Langlueprøven. Nisseungen er bare Kortluenisse, og på lille julaften skal han opp til den store prøven på Månetoppen. Da må han kunne hele Nisseloven, og ha nisset mange nissestreker og nissegleder hver dag. 
 
Klipp fra serien:  
 
I 1995 var jeg 10 år gammel, så jeg kan virkelig ikke forstå at jeg ikke kan huske å ha sett denne serien før. En skulle jo tro at en 10-åring ville sittet og fult med på en ny julekalender på NRK, men tydeligvis ikke. Serien ble også sendt i reprise i 1997 og 2000, men heller ikke den gangen så jeg tydeligvis denne serien. 

 
Amalies Jul er forløperen til NRK to andre av NRK sine enda mer populære Julekalendere. Nemlig Jul i Blåfjell som ble vist på NRK julen 1999, med repriser i 2001, 2004, 2008 og 2011. Denne serien fikk også en oppfølger i form av Jul på Månetoppen (LINK) som ble vist på NRK i 2002, med repriser i 2005, 2010 og 2014. 

 
Amalies Jul er vel på mange måter en av NRKs litt glemte Julekalendere. Jul I Blåfjell og Jul På Månetoppen er jo stadig i vinden og blir nevnt både her og der. Men Amalies jul har det vært lite snakk om de siste årene. 

 
Serien har jo mange kvalitetskuespillere her og både Pia Borgli, Harald Heide Steen Jr., Brit Elisabeth Haagensli og Anne Marie Ottersen spiller godt her. Det faktum at Nisseungen spilles av 36 årige Pia Borgli istedet for en yngre jente sier jo også litt om NRK sin tro på barneskuespillerne på midten av 90-tallet. 

 
Serien er både koselig og små morsom, iallfall for de minste da de voksne kanskje ikke finner like mye å glede seg over her. Til å være en julekalender med en grunnhistorie om nisser og julen, så er ting liksom ikke så veldig julete. Det er jo rødnissene da såklart, men det er liksom veldig lite snø å se på bakken og julepynt er det heller ikke mye av som jeg skulle ønske. 

 
Serien er også rimelig lavbudsjett da det ikke er så vanskelig å se at dette var litt før NRK la i flere hundre-tusner i julekalenderne sine, men det er liksom noe veldig norsk over julekalenderen og den bringer jo frem litt julefølelse iallefall. 

 
Sangene i serien er heller ikke helt min greie, men igjen så er vel ikke jeg i det hele tatt målgruppa her. I tilegg så blir det litt i overkant mye synging med 24 episoder i løpet av en ettermiddag også, så å legge den over en 24 dager er nok helt klart ikke dumt. 

 
Serien er dessverre ikke tilgjengelig på NRK sin Nett-tv lenger, men er tilgjengelig på DVD fra både Platekompaniet og NRK butikken for eksempel. 

 
Helt klart en serie som er rettet mot de minste i familien og dessverre ikke en serie som vi voksne får så veldig mye ut av føler jeg. Så jeg må si jeg hadde håpet på litt mer underholdning. 
 
Terningkast:

Da var vi ved veis ende for nok et år. Så da gjenstår vel bare å ønske alle god jul og goft nyttår så ses vi igjen 1. Desember neste år.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar