01 desember 2018

Dag 01 – Julekongen – Full Rustning






















Dagens film er den norske filmen Julekongen – Full Rustning fra 2015. Filmen er regissert av Thale Persen og har Kyrre Hellum, Tone Beate Mostraum, Bjarte Tjøstheim og Stella Stenman i hovedrollene. 

 
Synopsis: Mira er dypt bekymret. Julen står for døren og familien har rotet det så til økonomisk at de knapt har råd til julepynt. Mens Mira gjør sitt beste for å prøve å skape litt julestemning, bruker storebroren all sin tid på å drømme om prinsesse Eiril i Ridderdalen. Julen for tre år siden fant nemlig Mira og Kevin en hemmelig Ridderdal full av spennende eventyr, onde trollmenn og prinsesser. Den onde trollmannen Snerk har tatt makten ved hjelp av en magisk rustning og avlyst julen. Nå leter han og de onde ridderne hans ustanselig etter Eiril og den siste delen av rustningen - den magiske hansken Eiril lager snø med. Får Snerk tak i den har han full rustning og alt håp vil være ute for julen og de gode kreftene i Ridderdalen. 
 
Trailer:

Da var årets Julefilmfestival i gang og dette er faktisk 10-års jubileumsåret for bloggen, noe jeg aldri hadde trodd når jeg skrev den første anmeldelsen for 10 år siden. Jeg hadde håp om å kanskje holde på et år, eller to til, men ikke ti år så dette var gøy. Med et stødig inntog av julefilmer i løpet av 2018 så blir det iallefall et par år til tenker jeg. 

 

Men over til årets første som som altså er Julekongen – Full rustning. Dette er filmoppfølgeren til Julekalender serien Julekongen som gikk på NRK i 2012 (klikk på navnet på serien for å lese anmeldelsen min fra juleaften i fjor). 

 
Historien denne gangen har byttet hovedkarakter fra Kevin som hadde hovedfokuset forige gang til hans søster Mira, selv om Kevin så klart også titter innom. Mira spilles av Stella Stenman som i likhet med Vetle Werring som spiller og spilte Kevin i forgjengeren gjør en meget god jobb her. 

 

Jeg nevnte i min anmeldelse av Julekongen i fjor at både Bjarte Tjøstheim og Kyrre Hellum er to personer jeg setter høyt. Hellum er i mine øyne en av norges beste skuespillere og han spiller jo her igjen rollen som Snerk og gjør en god jobb. Tjøstheim har jo etterhvert blitt et lite multitalent og spiller i denne filmen her to roller, på en meget overbevisende måte. 

 

En liten artig funfact er jo at dette er tredje gang Tone Beate Mostraum og Bjarte Tjøstheim spiller mann og kone, noe de også gjorde i Julekongen og i NRK serien Presten. 

 

Filmen kan nok fint sees om man ikke har sett julekalenderen også, men jeg vil helt klart si man får mer ut av den om man tar seg tiden med å se den 24 episoder lange julekalenderen først. Først og fremst for å få litt mer av bakgrunnshistorien på plass og så klart for å ta en del av referansene. Men filmen starter med en prolog som enkelt forklarer hva som har skjedd før. 

 

Full Rustning leverer godt når det gjelder julestemning og det er mye fine lokasjoner og rekvisitter i filmen. Selv om det tidvis føltes litt som de de har spart inn noen kroner i forhold til i julekalenderen. 

 

Musikken syntes jeg også bør nevnes, for det er ikke ofte jeg har hørt såpass god og flott musikkbruk i norske filmer. Musikken er laget av Ginge Anvik som før har jobbet på filmer som Den brysomme mannen, sønner av Norge, Mars & Venus og Varg Veum filmene, men jeg føler at hans beste verk til nå er i denne filmen. 

 
Filmen er ikke overraskende rettet mot yngre barn og småbarnsfamilier, men til og med en litt ingrodd 33 åring syntes dette tidvis var ganske underholdene, først og fremst på grunn av et par artige karakterer med litt mer voksen humor innimellom. 


Så helt klart noe de minste vil syntes er underholdende og noe vi voksne også kommer oss helt fint igjennom uten å føle at tiden går for sakte. 
 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar