21 desember 2018

Dag 21 –Snow Buddies























Dagens film er den amerikanske film en Snow Buddies fra 2008. Filmen er regissert av Robert Vince og har Jason Bryden , Lothaire Bluteau, Jimmy Bennet og Jim Belushi i hovedrollene. 

 
Synopsis: Bli med den store Budderball, den rappende B-Dwag, den uredde RoseBud, den avslappede Buddha, den møkkete MudBud og deres nye Alaska-kompis, Shasta på nye spennende eventyr. Denne festlige familiefilmen handler om styrken i det å samarbeide og følge sine drømmer.


Da ble det jaggu en Hunde-julefilm i år også. Jeg er fortsatt sikker på at jeg kunne fylt opp en hel 24 dagers filmkalender med bare Julefilmer med hunder i hovedrollen, men så vondt vil jeg ikke meg selv. 

 
Snow Buddies er en videreutvikling av serien «Air Bud» hvor Disney gav filmene Air Bud, Air Bud: Golden Receiver, Air Bud 3: World Pup, Air Bud: Seventh Inning Fetch, Air Bud: Spikes Back og Air Buddies mellom 1997 og 2006. 

 
Snow Buddies viste seg å være en suksess og det har kommet flere filmer til i serien som Space Buddies, Santa Buddies, The search For Santa Paws, Spooky Buddies, Treasure Buddies, Santa Paws 2: The Santa Pups og Super Buddies mellom 2008 og 2013. The Search For Santa Paws så jeg 7- Desember 2012 og den fikk da terningkast 3. 

 
Historien her er underholdende nok og de minste vil nok helt klart syntes dette er artig. Hundene er søte nok og enhver «hundeperson» vil syntes dette er flotte saker. Selv ble jeg vel ikke så underholdte etter å ha sett min del med «julefilmer med hunder» foregående år. 

 
En ting jeg aldri helt har forstått er dette med å ha «dyre» hollywood skuespillere til å ha stemmene til dyr eller animasjonsfigurer i filmer. Jeg vil tro at lønnslippene til både Whoopi Goldberg og Jim Beluchi utgjorde en god del av budsjettet til filmen, og jeg personlig følte vel ikke at det faktum at de hadde stemmene til hundene gjorde hverken fra eller til. 

 
Men når det er sagt så har Kris kristofferen en voice-over rolle i filmen og det virker på meg som om han alltid leverer varene uansett hvor liten rolle eller uviktig film han spiller i. Denne filmen er inget unntak og Kristoffersen er nok med god margin den som leverer den beste skuespillerprestajonen her.


Om dette er en direkte julefilm kan vel kanskje også diskuteres. Men det er mye MYE snø i filmen, julepyntede gater, juletrær, julegaver og julehøytiden nevnes i filmen. Samt at dette er såklart er en Disney produksjon og de aller fleste Disney filmer passer godt inn i julen føler jeg. 

 

Filmen fikk litt kontroverser under innspillingen da Disney impoerterte 28 Golden retriver valper fra New York til Vancover for å bruke i filmen. 15 av disse hundene ble aldri vaksinert og utviklet etter importen Paraviruset. AHA (American Humane Association) krevde da at alle hundene måtte returneres til eierne igjen, noe som utsatte innspillingen med minst to uker. Trist nok ble det rapportert at fem av hundene døde av denne sykdommen i løpet av innspillingen. 

 

Filmen ble gitt ut av Disney på DVD i 2008 og på Blu-ray i 2012 og hadde da både original lydsporet samt at den bar dubbet til både norsk, dansk, svensk og finsk for de som liker sånt. Filmen er forøvrig også tilgjengelig på streaming der iblant på NetFlix. 

 
Helt klart en film som er rettet mot den yngre yngre garde dette her, og det er ikke veldig mye som vi voksne kan få ut av dette dessverre. Men helt håpløst er det ikke. 

 
Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar