21 desember 2017

Dag 21 –Karsten og Petras vidunderlige jul

  
Dagens film er den norske filmen Karsten og Petras vidunderlige jul fra 2014 . Filmen er regissert av Arne Lindtner Næss og har Janne Formoe, Sigrun Enge, Nora Amundsen og Elias Søvold-Simonsen i hovedrollene. 

 
Synopsis: Karsten og Petra gleder seg veldig til jul, og sammen med kosedyrene frøken Kanin og Løveungen teller de utålmodig ned til julaften. Petra er ekstra spent fordi Bassa skal ha valper - og fordi julenissen kanskje kommer inn til henne i år, og ikke bare legger gavene utenfor døra slik han pleier. Når morfar forteller at han skal feire julaften på hytta til kjæresten Esther, må de to bestevennene legge en plan for å få ham til å ombestemme seg. Dermed går de i gang med å lage verdens aller, aller, aller beste julestemning! 
 
Trailer:

Karsten og Petra har faktisk blitt et slags fenomen her til lands. Det har blitt laget en TV serie som enkelt og greit het «Karsten og Petra» i 2013. I tillegg har det kommet fire filmer da i form av Karsten og Petra Blir Bestevenner fra 2013, Karsten og Petra På Vinterferie fra 2014, Karsten og Petra På Safari fra 2015 og vidunderlige jul som jeg har sett i dag. 

 
Historien er ikke veldig avansert og omfattende, men med tanke på at filmen faktisk er tilatt for alle aldre er vel dette kanskje like greit. Dette er jo først og fremt en barnefilm og da er det greit at også de forstår hva det er som foregår på skjermen. 

 
Jeg må si jeg ble ganske imponert over Nora Amundsen og Elias Søvold-Simonsen i hovedrollene som Petra og Karsten. Jeg syntes de spiller godt av hverandre og er heller ikke så irriterende som mange andre barneskuespillere har en tendens til å være. 

 
Personlig er jeg nok litt for gammel for denne filmen da det kanskje ble litt mye snakkende bamser og i overkant lange sangnumre for min del. Men hadde jeg derimot vært 5 år gammel hadde nok dette vært mitt i blinken. 

 
I likhet med Snekker Andersen og Julenissen som jeg så 1.Desember i år er også denne filmen spilt inn primært i utlandet. Her er det Ungarn som har blitt brukt som opptaks land, uten at ting ser veldig unorsk ut av den grunn, men så klart litt synd at det ikke er mulig å filme en norsk film her hjemme. 

 

Filmen har godt med julestemning i det minste og det er godt å se litt særnorsk julepynting i film. 

 

Filmen er heller ikke så lang med sine 75 minutters spilletid så akkurat passe lang til at de minste klarer å sitte rolig å følte med og kort nok til at de voksne fint kommer seg igjennom uten å kjede seg. 

 

Nok en julefilm rettet mot de minste i familien, men en film de voksne også fint kan komme seg igjennom sammen med barna. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar